Zlato (oz) / USD
2 335,89
0,78 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Z archivů Zlato.cz: Kdo ve skutečnosti objevil „zlatý vlak“ v Polsku?

85letý důchodce Tadeusz Słowikowski hledání „zlatého vlaku“ věnoval většinu svého života. Byl vlak nakonec nalezen? Jaké nové detaily vypluly na povrch?

Česká média koncem rokju 2014 zveřejnila celou řadu článků o tzv. zlatém vlaku z druhé světové války, který by se měl nacházet poblíž dolnoslezského města Walbrzych (česky Valdenburk nebo Valbřich). Nemálo podstatného v nich však chybělo. Třeba kdo profesionální hledače Piotra Kopera a Andrease Richtera, kteří se postarali o medializaci, k hledání vlaku přivedl.

Byl to 85letý důchodce, Tadeusz Słowikowski, který hledání „zlatého vlaku“ věnoval většinu svého života. Všechno začalo již koncem 40. let minulého století, kdy tento bývalý horník poprvé uslyšel o skrytém vlaku plném pokladů.

důchodce

V té době v dolech pracovalo ještě mnoho Němců, město Valbřich dříve bývalo německé. Jednoho z nich, staršího německého horníka, fyzicky napadl jeden z Poláků. Słowikowski se Němce zastal. „Ano, zastal jsem se jej. Ostatní Němci neskrývali své překvapení. Získal jsem si jejich náklonnost a pak mi začali věřit,“ líčil své vzpomínky polským médiím pan Tadeusz.

A tak se Słowikowski dozvěděl o existenci tzv. zlatého vlaku, údajně naloženého drahocenným nákladem, který koncem druhé světové války vyvezli příslušníci SS z tehdy německé Vratislavi a na útěku před Rudou armádou ho ukryli v podzemním tunelu.

První informace získal od bývalých zaměstnanců železniční společnosti Deutsche Bahn, kteří s ním pracovali v dole. Jeden z nich mu pak ukázal, kde by tajemný vlak mohl být. Słowikowski okamžitě začal hledání, v němž pokračuje dodnes. Dozvěděl se o existenci železničního tunelu, jehož vstup musel existovat v blízkosti stanice Walbrzych-Szczawienko.

Słowikowskému se podařilo najít i další svědky. Třeba bývalého německého přednostu stanice Szczawienko – Schultze. Ten mu řekl, že z nádraží vedla k tunelu, který byl ukryt za vysokou zdí a za pevnou bránou, vlečka. „Později jsem se setkal Polákem, který byl během války pomocníkem strojvůdce. Jejich lokomotiva byla jednou nucena v tomto místě zastavit,“ vzpomínal Słowikowski pro místní regionální deník Gazeta Wroclawska. Pomocník se prý tehdy na místě ze zvědavosti porozhlédl a uviděl vjezd do tunelu, do nějž vedly dvoje koleje.

Věc nedala Słowikowskému spát, a tak začal s pravidelnými výlety do oblasti mezi 61. a 65. kilometrem železniční tratě č. 274 z Vratislavi do Valbřichu, kde tunel podle svědectví existoval. Dokonce už před lety postavil maketu vjezdu do tunelu, kterou dnes ukazuje médiím.

Vysloužilý horník nyní neskrývá radost, že by mohla být vyjasněna záhada, které věnoval většinu svého života. Současně ale říká: „Nemám potuchy o tom, co by ve vlaku mohlo být.“

Negativní emoce v něm však vyvolalo, když se dozvěděl o tom, že se u polských úřadů přihlásili o desetiprocentní odměnu z hodnoty nálezu dva profesionální hledači – Piotr Koper a Andreas Richter. Oba muži byli následně obviněni z podvodu a ze zneužití práva přisvojit si nalezený objev.

„Tento tzv. nález udělali na základě mé práce po dobu mnoha desítek let, mých nákladů a mých poznatků a dokumentů. Nezacházeli se mnou jako s rovnoprávným nálezcem, měli se mi omluvit,“ nechal se vloni slyšet Tadeusz Słowikowski.

Pan Tadeusz se nicméně směje, když slyší o tzv. zlatém vlaku. „Nikdy jsem řekl, že je ve vlaku zlato. Může v něm být všechno, co by v něm mohlo být. Co je ve vlaku? To mi opravdu není známo,“ uvedl pro server www.tvn24.pl.

Jedna skupina báňských expertů tvrdí, že nic nenasvědčuje tomu, že by v polském tunelu nedaleko českých hranic byl nějaký „zlatý vlak“ ukrytý. Druhá skupina k podobně kategorickému závěru nedospěla. Za pomoci georadaru a termovize objevila tunel o šířce pěti metrů a koleje s celkovou délkou zhruba sto metrů. A podlouhlý cizorodý objekt. „Je ale třeba důkladnějších průzkumů,“ uvedl Adam Szynkiewicz z univerzity ve Vratislavi.

Autor: luk
Foto: AC24

 

Další z kategorie Články