Zlato (oz) / USD
2 345,30
1,19 %
Jistota ve vlastních rukou
0

USA: Nesplácené půjčky na auta postihují automobilky

Nízké úrokové sazby, nízké ceny pohonných hmot a úroda svůdných vozidel, která jsou rychlejší, chytřejší a efektivnější než kdykoli předtím, to vše láká americké řidiče pořizovat si nová auta. Většinou na dluh. Půjčky na auta v USA dosáhly ve čtvrtém čtvrtletí 2016 rekordu. Podle Federální rezervní banky (Fed) v New Yorku nákupy aut na konci roku vyhnaly objem půjček na vozidla na pochybný vrchol 11,6 bilionu dolarů. Kombinace vůně nového auta a nových úvěrových strastí se týká všech značek od Subaru v Maine po Teslu v San Francisku.

Američané svá auta milují natolik, že když se mají rozhodnout, kterou fakturu zaplatí dřív, splátka auta má obvykle přednost. Foto: iStock

„Je to alarmující číslo, dostatečně veliké, aby se dalo hovořit o bublině. Výše dluhů by dokázala zaplatit 43,4 milionu Fordů F-150, tedy pick-up pro každého osmého občana USA. Nebo jinak: Každý majitel řidičského průkazu ve Spojených státech v průměru dluží 6100 dolarů,“ vypočítává ekonomický server Bloomberg.

Ale trh s automobily je jiný než trh s nemovitostmi, který spustil globální finanční krizi. Prodej nebo koupě vozidla je jednodušší. Úroky jsou nižší než u hypoték. Ale hlavně, lidé svá auta milují natolik, že když se mají rozhodnout, kterou fakturu zaplatí dřív, splátka auta má obvykle přednost. Nesplácené půjčky na auta, i když rostou, jsou objemově stále nižší než pozdní platby za studentské půjčky nebo úvěry z kreditních karet. Takže ekonomický kolaps kvůli autům zatím nehrozí.

Velké automobilky mají obavy

Obavy však mají šéfové velkých automobilek. Jsou to právě výrobci, kteří obsluhují půjčky nejrizikovějších kupujících. „Samozřejmě, mají větší motivaci, protože na rozdíl od bank, vydělají dvakrát. Mají zisk z úvěru i z prodaného auta, pokud vše dopadne dobře. Problém je, že mnozí z majitelů aut na úvěr nenakládají podle registru dlužníků se svými financemi nijak dobře,“ píše Bloomberg.

Automobilky a jejich úvěrové společnosti podle agentury Bloomberg poskytly zhruba polovinu všech půjček na auta, ale tři čtvrtiny z nich připadají na méně bonitní klienty. Jak delikty s nesplácením vozidel rostou, jsou to právě automobilky, které nesplácení úvěrů nejvíc postihuje. To potvrdil i newyorský Fed, který označil objem nesplácených úvěrů u výrobců a jejich finančních společností za nepřiměřený, zatímco banky a družstevní záložny zaznamenávají zlepšení situace.

V poslední době se automobilky v USA zaměřily na SUV a nákladní auta, které mají tendenci nést vyšší ziskové marže než sedany při zhruba stejných výrobních nákladech. Společně se snížením úvěrového standardu prodloužením doby splátek na šest až sedm let to pomohlo loňským prodejům na rekordní úroveň 17,55 milionu aut. „Pokaždé, když dealer někoho ukecá na nóbl SUV, má s kupujícím víc společného, než by se mohlo zdát: oba za to zaplatí později,“ glosuje Bloomberg.

(rek)

Další z kategorie Světová ekonomika