Od začátku roku do konce září zapsaly členské společnosti do negativního registru fyzických osob Solus nový dluh po splatnosti u 79 000 spotřebitelů. U 37 000 z nich již v daném okamžiku evidovaly jiný dluh po splatnosti. Zbylých 42 000 osob v dané chvíli žádný záznam v registru nemělo, do vážných potíží s úhradou svých závazků se tak dostali tito spotřebitelé až v letošním roce.
„Více než polovina spotřebitelů, u kterých byla během letošního roku zapsána do negativního registru Solus informace o nové dlužné částce po splatnosti, v posledních 12 měsících své závazky řádně splácela. Nejde o osoby, které své závazky notoricky neplatí, a projevuje se tak zřejmě i růst životních nákladů a vyčerpání finančních rezerv těchto spotřebitelů,“ uvedl tajemník sdružení Jan Stopka.
Celkový počet občanů s dluhem po splatnosti zapsaným v registru Solus se během třetího čtvrtletí snížil o 2000 osob na 406 000. Zastavil se také pokles dlužné částky po splatnosti, která zůstala na 30,7 miliardy korun. „Zdá se, že z hlediska celkového počtu osob zapsaných v negativním registru Solus se po řadě let poklesů blížíme k dosažení pomyslného dna. Úroveň mezi třemi a pěti procenty dlužníků zapsaných v negativních registrech je srovnatelná s registry ve vyspělých zemích Evropy,“ doplnil Stopka.
Zápis v registru Solus spotřebitele chrání především před dalším neodpovědným zadlužením. Motivuje je ale také k úhradě svých závazků po splatnosti, pokud chtějí mít přístup k dalšímu úvěru či jiné službě s odloženou splatností za výhodných podmínek. Solus sdružuje přes 50 společností, které poskytují služby spotřebitelům ohledně bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb či distribuce energií.
(ČTK)