Zlato (oz) / USD
2 332,92
0,47 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Každý druhý Francouz šetří kvůli nedostatku peněz na hygienických potřebách

Každý druhý Francouz šetří kvůli nedostatku peněz na hygienických potřebách. S varovným zjištěním přišlo podle deníku Le Figaro sdružení Dons solidaires, podle nějž se se stejným problémem potýkalo loni jen 34 procent dotazovaných. Nejvíce postižení jsou mladí lidé, včetně těch, kteří pracují.

Francie
Každý druhý Francouz šetří kvůli nedostatku peněz na hygienických potřebách. Foto: iStock

Problém s nedostatečnou hygienou se tak vkrádá do mnoha francouzských domácností, uvedla výkonná ředitelka z Dons solidaires Dominique Besançonová. Organizace, kterou zastupuje, shromažďuje a přerozděluje darované nepotravinářské výrobky. Horší přístup k hygienickým výrobkům se podle ní už netýká jen nejchudších Francouzů.

Nejčastěji se šetří na líčení – 40 procent žen uvádí, že omezuje výdaje v této oblasti. Téměř každá pátá omezuje nákup holicích strojků (oproti 11 procentům v roce 2019, kdy se výzkum prováděl poprvé), 16 procent žen omezuje nákup deodorantů (v roce 2019 to bylo deset procent), 13 procent nákup pracího prášku (v roce 2019 se tento údaj nezjišťoval) a 12 procent nákup zubních kartáčků (v roce 2019 to bylo sedm procent).

„Je to neustálé žonglování mezi nákupem potravin, hygienických potřeb a účty za energie,“ říká Besançonová. Více než jeden člověk z pěti se podle ní už musel rozhodovat mezi nákupem potravin a hygienických výrobků. Tato nejistota vede dotčené Francouze k tomu, že výrazně šetří. Na 41 procent oslovených rodičů přiznává, že dětem kontrolují spotřebu sprchového gelu, zatímco před pěti lety ji kontrolovalo pouze 20 procent rodičů. Třetina Francouzů prodlužuje z důvodu šetření používání výrobků na jedno použití, 23 procent kontroluje spotřebu toaletního papíru a 11 procent se někdy myje bez mýdla.

Ženy se také potýkají s takzvanou menstruační chudobou. Podle zjištění Dons solidaires uvádí 16 procent žen, které menstruují nebo mají doma menstruující dítě, že se jim už stalo, že kvůli nedostatku peněz došly potřebné pomůcky. V roce 2019 se se stejným problémem svěřilo jen osm procent oslovených žen. Problém se častěji vyskytuje mezi mladými ženami, které tvoří 28 procent takových případů.

Podle Besançonové lze obecně říci, že mladí lidé jsou nedostatkem peněz na hygienické potřeby zasaženi nejvíce. Podíl těch, kteří už se museli rozhodovat mezi nákupem potravin a hygienických potřeb, „je alarmující“, uvedla. Potíže mají studenti, mladí lidé, kteří nepracují, ale také ti, kteří práci sice mají, ale vzhledem ke krizi a inflaci těžko vycházejí s penězi.

Kromě zjevných zdravotních problémů, které tento nedostatek hygieny způsobuje, jsme svědky vzniku „pocitu neklidu mezi dotčenými lidmi, který vede k tomu, že se vyhýbají společnosti“, vysvětluje Besançonová. A to do té míry, že 17 procent dotázaných se podle zjištění Dons solidaires neodvážilo jít na pracovní schůzku. „Tento dopad na sebevědomí převládá zejména mezi mladými lidmi,“ poznamenala výkonná ředitelka sdružení.

(ČTK)

Další z kategorie Magazín