Zlato (oz) / USD
2 034,42
0,62 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Firma Nike je největším světovým výrobcem sportovního oblečení a obuvi

Americká firma Nike, která byla založena před 60 lety, 25. ledna 1964, je v současnosti největším světovým výrobcem sportovního oblečení a obuvi. Společnost založil podnikatel Bill Knight se svým bývalým trenérem atletiky z Oregonské univerzity Billem Bowermanem. Tržby společnosti, která celosvětově zaměstnává přes 75 000 lidí, za rok 2022 vzrostly o deset procent na 51,2 miliardy dolarů. Firma se po napadení Ukrajiny Ruskem v únoru 2022 zcela stáhla z ruského trhu.

boty Nike
A v roce 1971 firma začala vyrábět vlastní boty. Foto: Wikimedia

Knight s Bowermanem v roce 1964 každý vložil 500 dolarů do firmy Blue Ribbon Sports, která se stala distributorem japonské značky Tiger. Knight první zásilku prodával z kufru svého plymouthu přímo sportovcům a trenérům.

O rok později přišel do firmy další klíčový muž, její první zaměstnanec Jeff Johnson. Tento nenápadný chlapík objížděl atletické závody a nabízel atletům nové boty na vyzkoušení. Zásadním byl pro firmu rok 1971, kdy se Blue Ribbon Sports přejmenovala na Nike. Nový název vymyslel muž pro všechno Johnson, který se nechal inspirovat svým snem o řecké bohyni vítězství Niké.

V tomto roce se také poprvé objevilo slavné logo firmy zvané „swoosh“. To pro změnu navrhla na Knightovu žádost studentka grafického designu Carolyn Davidsonová. „Zas tak moc se mi nelíbí, ale myslím, že si mě časem získá,“ řekl Knight o slavném logu, za které zaplatil směšných 35 dolarů a které si firma nechala zaregistrovat v roce 1974.

A v roce 1971 firma také začala vyrábět vlastní boty. „Toho rána jsme si dělali vafle a povídali si o atletické dráze. Když jsem vyndala jednu z vaflí, řekl: ‚Kdybychom to otočili vzhůru nohama, aby vafle byla v kontaktu s atletickou dráhou – to by myslím mohlo fungovat.‘ Zvedl se od stolu a vyrazil do své laboratoře, sehnal dvě plechovky, ze kterých se dělá uretan (organická sloučenina – poznámka ČTK) a nalil je do formy na vafle,“ vzpomínala později Bowermanova manželka Barbara na přelomový okamžik v historii firmy Nike. Patentovaná podešev byla revolučním objevem v oblasti běhu, nabízela lepší kontakt s povrchem a přitom byla lehčí a odolnější. Na konci 70. let Nike představila novinku Nike-Air, technologii tlumení nárazů pomocí vzduchových polštářů, a rozhodla se rozšířit nabídku o oblečení.

Knight jako šéf firmy vsadil na neustálou inovaci sortimentu a dokonalý marketing podložený obřími reklamními kampaněmi, do kterých geniálně zapojoval slavné sportovce. A přitom reklamu kdysi neměl zrovna v lásce. „Nejsem zrovna často citován médii, ale jedna z prvních vět, kterou si ode mne novináři zapamatovali, byla, že nesnáším reklamu. Od té doby jsem si názor opakovaně poopravil, to už ale nikdy nikdo nenapsal,“ řekl Knight. Geniální byla například smlouva s basketbalistou Michaelem Jordanem z roku 1984, kterou se zrodila asi nejslavnější značka nejen basketbalové obuvi Air Jordan.

Na přelomu 70. a 80. let firma otevřela v Nizozemsku svou první zahraniční pobočku a nyní je Nike největším výrobcem sportovního oblečení před firmami jako je Adidas nebo Puma. Je také sponzorem řady sportovních týmů a mnoho hvězd sportu obléká a obouvá. Firma sídlí v oregonském Beavertonu.

(ČTK)

Další z kategorie Magazín