Zlato (oz) / USD
2 332,92
0,47 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Začátky Facebooku na burze nebyly nejlepší

Před deseti lety, 18. května 2012, vstoupila na burzu největší světová sociální síť Facebook. Nejočekávanější burzovní debut roku byl ale zklamáním pro investory a analytiky, protože se předpokládalo, že akcie stoupnou o desítky procent. Upisovací cena akcií byla stanovena na 38 dolarů, hned první den kurz vystoupil až ke 45 dolarům. Od té doby ale akcie prakticky jen klesaly a 4. září 2012 se jejich cena kvůli obavám o vyhlídky podniku propadla až na 17,55 dolaru.

Facebook
Akcie společnosti si po uzavření obchodování po zveřejnění hospodářských výsledků připisovaly kolem 19 procent. Foto: Pixabay

Firma prodejem akcií získala minimálně 16 miliard dolarů (asi 324 miliard Kč) a během následujících čtvrtletí Facebook začal investorům dokazovat, že je schopen vytvářet příjmy z reklamy, čemuž později napomohlo i rozšíření její služby pro využití ve smartphonech. V říjnu 2015 akcie společnosti poprvé překročily symbolickou hranici 100 dolarů.

Letos v únoru akcie společnosti Meta Platforms, jak se nyní Facebook jmenuje, na burze oslabily o více než 20 procent. Hodnota podniku se tak snížila o více než 200 miliard dolarů (více než 4,3 bilionu Kč), což je nejvíce v historii akciových trhů.

Historie Facebooku sahá do roku 2004, kdy ho založil student Harvardovy univerzity Mark Zuckerberg se svými dvěma spolužáky jako místo pro setkávání spolužáků a učitelů z jeho školy na internetu. K Harvardu se nejprve přidaly další vysoké školy, teprve v září 2005 přibyly americké středoškolské instituce a až v září 2006 se Facebook otevřel všem. Loni se společnost Facebook přejmenovala na Meta, nové jméno zastřešuje služby jako Facebook či Instagram. Facebook je dostupný ve 112 jazycích.

Zisk společnosti Meta Platforms, která je majitelem sociální sítě Facebook, v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 21 procent na 7,5 miliardy dolarů (174,2 miliardy Kč). Tržby společnosti vzrostly o sedm procent na 27,9 miliardy dolarů. Počet aktivních denních uživatelů, což je klíčový ukazatel pro inzerenty, činil 1,96 miliardy. Byl tedy o něco málo vyšší než odhad společnosti Refinitiv, která jich čekala 1,95 miliardy. Počet aktivních měsíčních uživatelů dosáhl 2,94 miliardy, což je o 30 milionů méně, než odhadovali odborníci. Akcie společnosti si po uzavření obchodování po zveřejnění hospodářských výsledků připisovaly kolem 19 procent.

Od samého začátku čelí síť kritice kvůli ztrátě soukromí svých uživatelů a poslední dobou bojuje s kritikou zákonodárců i regulačních orgánů ohledně své tržní síly, algoritmických rozhodnutí a toho, jak na svých platformách přistupuje k projevům nenávisti či dezinformacím.

(ČTK)

Další z kategorie Magazín