Zlato (oz) / USD
2 332,92
0,47 %
Jistota ve vlastních rukou
0

ČS: Výdaje domácností klesly po zavedení karantény o 23 procent

Výdaje domácností klesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, o 23 procent. Lidé přestali kupovat oblečení a výrazně omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky. ČTK o tom dnes informovala Česká spořitelna, která analyzovala platby svých klientů. Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 procent více.

Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 procent a online nákupy hotových jídel z restaurací. Foto: iStock

Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 procent a online nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 procent), uvedl analytik spořitelny David Navrátil.

Klienti ČS celkově utratili za potraviny o 27 procent více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedly ještě před vyhlášením karantény. Týden před karanténou totiž domácnosti utratily za jídlo téměř o 50 procent více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února, kdy útraty stouply o čtvrtinu.

Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 procent). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, tak přesto hodně lidí začalo podle Navrátila raději vařit doma.

Další současnou oblíbenou destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 procent více.

Domácnosti prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 procent), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů. Pokles útrat v kamenných obchodech činil 98 procent. Jediný způsob, jak držet krok s módou, představují galanterie a e-shopy s nárůstem o 129 procent.

Propad o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv i zde se domácnosti učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 procent), tak to nezabránilo tak velkému poklesu. Karanténa a omezení pohybu snížilo i poptávku po benzinu a naftě téměř o 30 procent.

Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Jednak mnoho fyzických obchodů je uzavřeno nebo má omezený provoz, ale zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru, upozornil Navrátil.

Zvyšuje se i podíl klientů, kteří pro placení u obchodníka využívají bezkontaktní způsob placení před platbou hotově. „Přes 40 procent plateb provedou naši klienti plastovou platební kartou nebo zdigitalizovanou kartou v mobilním telefonu,“ doplnil manažer platebních řešení v České spořitelně Jan Hailich.

(ČTK)

Další z kategorie Z domova