
„Jistě, statistiky samy o sobě nejsou dostatečným důvodem k tomu, aby se to stalo. Existují však tři důvody, proč by se to stát mohlo,“ píše Mark Hulbert na serveru GoldSeek.
„Říkám to na základě studie Dirka Baura, profesora účetnictví a financí na University of West Australia. Má tři možná vysvětlení toho, co nazval Zlatý podzimní efekt: Poptávku investorů v očekávání Halloween efektu na akciovém trhu; svatební sezónu zvyšující zájem o zlaté šperky v Indii a negativní investorský sentiment kvůli kratšímu dennímu světlu.“
Efekty dopadající na akciový trh v září vypadají na první pohled legračně, zvlášť onen s denním světlem, ale kdo ví, zda na každém šprochu nebude pravdy trochu.
Polemika s Baurem
Baur mimo jiné také zjistil, že návratnost zlata je na podzim volatilnější (nestálejší) než v jiných ročních obdobích. Takže na základě započítaného rizika mohou být vyšší podzimní výnosy kompenzací ještě větší možné volatility.
Jenže jeho výsledky jsou založeny na průměrech, a ne každé září je pro zlato pozitivní. V loňském roce například zářijové ztráty dosáhly 2,2 procenta. „Takže i kdybyste věřili, že budoucnost bude kopírovat minulost, neexistuje žádná záruka, že by zlato mělo právě letos v září fungovat dobře,“ připomíná Hulbert.
Podle Hulbertovy osobní statistiky jsou kromě září ještě další úspěšné měsíce – zejména leden a únor, kdy zlato od roku 1973 v průměru získává minimálně 1,5 procenta. V těchto měsících však chybí další podpůrné efekty. Přesto mnozí z těch, kteří investovali do zlata rádi uvěří, navzdory Hulbertovým pochybám, že sezónní větry nakonec povanou pozitivnějším směrem.
(rek)