Zlato (oz) / USD
2 021,60
0,27 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Nový index společnosti Incrementum: Zlato a lyžování

Společnost Incrementum vytvořila nový index. Ten srovnává cenu zlata s cenou lyžování. Ve své nejnovější zprávě analytici lichtenštejnské investiční společnosti píší, že vášeň mnoha Evropanů byla v posledních letech tlumena zvýšením cen lyžařských skipasů. Na druhé straně, když se podívali na cenu letenek ve srovnání s cenou zlata, zůstaly v podstatě nezměněny.

Při pohledu na dlouhodobý trend analytici odhalili, že investorům do zlata za poslední tři desetiletí se náklady na lyžování snížily o 57 procent. Ilustrační foto: iStock

S nárůstem ceny skipasů o 10,2 procenta bylo v letošní zimní sezóně zdražení výraznější než v minulé zimní sezóně 2022/23, kdy cenový index stejných jedenácti lyžařských středisek v Salcbursku, Tyrolsku a Vorarlbersku vzrostl o 8,1 procenta. Analytici ještě poznamenali, že v posledních třech desetiletích se náklady na lyžování v eurech více než ztrojnásobily, čímž překonaly růst spotřebitelských cen.

„Na rozdíl od eura je kupní síla unce zlata, pokud jde o denní skipasy v nynější lyžařské sezóně, stejná jako v minulé sezóně,“ uvádějí analytici. „Investoři do zlata dostávají v této zimní sezóně 27,6 skipasu za unci zlata, tedy stejně jako minulou zimu.“

PSALI JSME: Lichtenštejnská prognóza: V roce 2030 bude zlato stát přes 4 800 dolarů

Při pohledu na dlouhodobý trend analytici odhalili, že investorům do zlata za poslední tři desetiletí se náklady na lyžování snížily o 57 procent! A dodávají: „Ve srovnání s vůbec nejdražší zimou v letech 1998/1999 je to téměř o 70 procent méně, a to i přes značné zlepšení infrastruktury v lyžařských střediscích.“

Poměr zlato/lyže je jen nejnovějším výzkumem společnosti Incrementum, která aplikuje hodnotu drahého kovu do reálného světa, čímž chce investiční firma na různých indexech ukázat, že ve srovnání s papírovými měnami je zlato schopné udržet si svou kupní sílu.

Zlato poráží inflaci, a to nejen na evropských lyžařských kopcích. V říjnu firma zveřejnila svůj velmi oslavovaný poměr zlato/pivo, který ukázal, že vyšší cena zlata vůči euru zcela absorbovala 26% nárůst nákladů na tuplák piva na Oktoberfestu v Mnichově.

PSALI JSME: Na Oktoberfestu nenechalo zlato nikoho na suchu

Index zlato/iPhone zase ukázal, že drahý kov zaznamenal lepší výkonnost i při nákupu ikonického smartphonu. Incrementum poznamenává, že iPhone 15 Pro s úložištěm 1 TB nyní vyjde na pouhých 0,78 unce zlata, o více než deset procent méně ve srovnání s cenou v předchozím roce.

Pokud cenu smartphonu místo zlata ponecháme v amerických dolarech, je obrázek úplně jiný. V roce 2007 stál první iPhone 599 dolarů, dnes obdobný smartphone stojí 1 499 dolarů. „Zlato je proto ideální měnou nejen pro dlouhodobé udržení kupní síly, ale i pro její posílení, což je vidět na Oktoberfestu, u iPhonu nebo na sjezdovkách,“ konstatují analytici.

PSALI JSME: Otázkou dne není kdy padne zlatý rekord, ale jeho hodnota

(rek)

Další z kategorie Zlato