Uhlí má Indie i doma, ale nemá 87 procent spotřeby ropy kvůli menším domácím zdrojům a vysokým nákladům na těžbu. Vláda, aby snížila závislost ekonomiky na ropě, nařídila mísení etanolu do paliv a tlačí na zavedení elektromobility. Indie dosáhla cíle 10% přimíchávání etanolu loni v červnu. Do tří let to má být 20 procent. A prodaly se už 2,3 milionu elektromobilů.
Se zlatem je to složitější. Vláda vymyslela schéma spoření ve zlatě, aby lidi odradila od nákupů fyzického zlata. Zlato lze ukládat na termínované vklady, což slibuje bezpečí, úrokové výnosy a nulové náklady na skladování.
Stát také nabízí zlaté dluhopisy. Oba programy poskytují úrok 2,5 procenta ročně a osvobození od daně z kapitálových výnosů.
PSALI JSME: Indie vylekala obchodníky se zlatem
Navzdory tomu z prvního z nich v letech 2015-2021 získala pouze 25 tun a z dluhopisů 77 tun ekvivalentu zlata, což je méně než 15 procent indického dovozu zlata za rok.
„Zatímco přechod od spalovacího pohonu k elektrickému s využitím indické zdatnosti v automobilovém sektoru a dotacím až 40 procent na lokálně vyráběná elektrická vozidla se může podařit, nedokáže vláda změnit použití zlata jako symbolu společenského postavení a poslední rezervy pro těžké časy. Nabízení alternativ nefunguje,“ píší The Times of India. „Je třeba změnit postoj spotřebitelů.“
Držení zlata je však tradice a zlato jistota. Pro Indy součást rodinného dědictví i jedna z nejbezpečnějších investic. „Ložiska zlata jsou přitom v Indii odhadována pouze na 514 tun zlatého kovu, jenž stojí za vytěžení. V důsledku toho je Indie ve fiskálním roce 2023 s importem 800 tun zlata největším dovozcem na světě. “ dodává deník.
PSALI JSME: Zlato: Indie a Česko, srovnání nesrovnatelného
(rek)