Zlato (oz) / USD
1 764,30
0,22 %
Zlato (oz) / CZK
38 041,76
0,18 %
EUR / USD
1,19
0,04 %
USD / CZK
21,56
0,04 %
Zlato
Cennější než zlato. Palladium si v květnu sáhlo na historické maximum

Cena palladia na začátku května atakovala psychologickou hranici tří tisíc amerických dolarů za troyskou unci (31,1 gramu) a jeho hodnota tak o více než třetinu předstihla cenu zlata, jakožto nejoblíbenějšího investičního kovu. Jenže.

Mnoho analytiků očekává, že cena palladia vystoupá na nové rekordy a očekávají její růst nad tři tisíce dolarů za trojskou unci. Foto: iStock

Palladium je primárně komoditou a průmyslovým vzácným kovem, který se spotřebovává zejména v automobilovém průmyslu pro katalyzátory benzínových vozů (84 %), zatímco nikoliv nevýznamná část vytěženého zlata končí v sejfech centrálních bank, které tak diverzifikují své portfolio devizových rezerv a současně se zajišťují proti inflaci, neboť „žlutý kov“ už po několik tisíciletí uchovává hodnotu. 

Výstižným přirovnáním je, že za jednu unci zlata bylo vždy možné pořídit si dobře padnoucí oblečení jak ve starém Egyptě nebo Římu, tak za první republiky, ale i dnes, pakliže hodnotu zlaté unce vztáhneme jen k tuzemsku. U palladia tomu tak nikdy nebylo, ani nikdy v dějinách nehrálo roli platidla.

Faktem ale bezesporu je, že palladium je už několik let nejdražší komoditou mezi investičními kovy, byť vzhledem k jeho spotřebě je jen okrajovým investičním kovem. Už na přelomu října a listopadu 2019 překonala jeho cena 1800 amerických dolarů za troyskou unci. A podle databází agentury Bloomberg, v nichž lze dohledat cenu tohoto kovu až do října 1993, stála troyská unce před osmadvaceti lety 135 USD.

Zpřísňování emisních norem

„Kdybychom udělovali medaile podle ceny vzácných kovů, vítězové by získávali palladiové medaile. Až druzí v pořadí by obdrželi zlaté medaile. Za třetí místo by se udělovali medaile z platiny. Bramborové medaile bychom mohli nahradit stříbrnými,“ říká Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities.

Poptávka po palladiu podle něj roste kvůli zpřísňování emisních norem automobilů. Ty totiž vedou k nutnosti vyšší spotřeby palladia do katalyzátorů v automobilech poháněných benzínem, kde slouží k neutralizaci škodlivých výfukových plynů. Nejen ve Spojených státech, ale postupně i v dalších zemích dramaticky roste poptávka po autech s benzinovými motory, u nichž se v katalyzátorech palladium používá ke snižování emisí.

„Poptávka po osobní dopravě je (v covidové době, pozn. red.) stále silnější, lidé evidentně budou preferovat bezpečnější osobní dopravu před veřejnou,“ domnívá se ekonom. Zpřísňují se také emisní normy po celém světě, což vede ke zvyšující se poptávce po palladiu a jeho cena roste. Substituce palladia za levnější kov je zatím technologicky obtížná, nákladná a časově náročná.

Nad tři tisíce dolarů za unci

Mnoho analytiků očekává, že cena palladia vystoupá na nové rekordy a očekávají její růst nad tři tisíce dolarů za trojskou unci. Například analytici americké banky Citi doporučili svým klientům palladium koupit, přičemž očekávají, že jeho cena do tří měsíců stoupne na 3200 dolarů. Až budou k dispozici čipy, automobilky navýší výrobu, aby vyrovnaly předchozí výpadek, argumentuje banka.

Časem by mohl snížit poptávku po palladiu přesun k elektrickým vozům. Zpřísnění pravidel EU v oblasti životního prostředí v posledních letech totiž přinutilo výrobce automobilů používat ve vozech s benzinovým motorem stále více palladia.

Jeho nedostatečné dodávky ale vystřelily cenu z přibližně pěti set dolarů za unci v roce 2016 na 2875,5 USD za unci těsně před začátkem pandemie. Původně nejlevnější drahý kov se tak stal nejdražším a daleko za ním zůstaly zlato a platina.

Deficit více než půl milionu uncí

Cenu palladia zvýšily od poloviny března o dvacet procent až na rekordních 2891,2 amerických dolarů obavy z výraznějšího nedostatku tohoto kovu. Vysoký růst ceny kovu v tomto měsíci odstartovalo oznámení ruského těžaře Nornickel, že zaplavení jeho dolů sníží letošní těžbu o více než půl milionu uncí.

To odpovídá pěti procentům celosvětových dodávek. Společnost Nornickel minulý týden uvedla, že záplavy budou mít na těžbu dopad nižší, než původně čekala. Analytička StoneX Rhona O’Connellová ale i tak predikovala, že letos očekává deficit tohoto kovu kolem 700 000 uncí a příští rok kolem půl milionu.

Poptávka automobilového průmyslu podle serveru Patria Finance zatím letos stále roste a očekává se, že se bude i nadále zvyšovat, jakmile se zmírní problém s nedostatkem čipů, který letos omezil výrobu aut. Podle obchodníků palladia na trhu není akutní nedostatek a kov je k dispozici. „Zásoby jsou zatím schopné uspokojit poptávku a někteří výrobci začínají přecházet od palladia k platině, aby ušetřili,“ uvedl Jim Steel, analytik banky HSBC.

(luk)