
Tím spíš, že ve světě má na automaty, které umějí prodávat zlato, téměř výhradní monopol německá firma Gold To Go. Ta už v roce 2011 iniciovala zavedení automatů na prodej zlata v sedmi státech, byť šlo o jednotky strojů. U nás byl první automat na zlato spuštěn o deset let později v obchodním centru Nový Smíchov.
„S Au-tomaty jsme spokojeni. Očekávali jsme však větší poptávku ze strany klientů. Bohužel, nyní v době zdražování energií, se výdaje klientů přesouvají jinam,“ říká Martin Stránský. V Česku už jeho firma Gold.plus provozuje deset zlatých automatů, z toho šest v Praze. Po jednom jsou v obchodních centrech v Plzni, Brně, Karlových Varech a Hradci Králové.
„Rozšířili jsme prodejní sít i na Slovensko a implementovali prodej zlata do našich současných přístrojů,“ dodává Stránský. Dnes jich tam provozuje šest. Na otázku, jaký je poměr prodeje fyzického zlata na internetu a v automatech, překvapivě odpovídá: „Devadesát procent prodejů zlata jde přes automaty.“ V těch je limit pro platby v hotovosti 250 tisíc korun či 10 tisíc eur. V nabídce jsou jednogramové, desetigramové a uncové (31,1 g) slitky.
PSALI JSME: Prodejní automaty na zlaté slitky se prosazují v Jižní Koreji
Instalované prodejní automaty jsou unikátní přístroje české výroby. „Do bitcoinových automatů jsme implemetovali prodej fyzických zlatých slitků. Nyní jsme ve fázi ostrého testování,“ říká šéf společnosti Gold.plus s tím, že má na mysli jak testování zájmu klientů, tak zátěžové testy přístrojů v „ostrém prostředí“.
Kolik zlata se přes automaty prodalo, však považuje za interní informaci, stejně jako kde se prostřednictvím strojů zlato prodává nejvíc. Loni však webu Finparáda.cz prozradil, že jeho automaty zhruba po roce zprostředkovaly prodej investičních slitků za víc než 20 milionů korun.
Dalším krokem ve vývoji firmy tak podle Stránského bude zavedení Au-tomatů, jak je familiárně ve firmě označují, na další místa v Česku a na Slovensku a možná je i expanze do dalších států.
PSALI JSME: Na zlatu se nedá zchudnout
Rudolf Marek