Zlato (oz) / USD
1 910,55
0,20 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Walmart chce konkurovat Amazonu, jedná s Jet.com

Největší maloobchodní síť v USA společnost Walmart jedná s internetovým diskontním obchodem Jet.com o převzetí. Podle New York Times jednání stále probíhá, ale je zřejmé, že spojení má vytvořit silnou konkurenci internetovému prodejci Amazon.

Nejbohatší rodinou v USA jsou majitelé Wal-Martu. Foto: fotomak / Shutterstock.com
Nejbohatší rodinou v USA jsou majitelé Wal-Martu. Foto: fotomak / Shutterstock.com

Internetové obchody ve Spojených státech mají obrat 350 miliard dolarů a dlouhodobým lídrem je společnost Amazon. Pokusy ukousnout Amazonu kus tržního koláče, buď bleskovým doručováním, nebo nějakou jinou mezerou na trhu, skončily nezdarem. Zakladatel společnosti Jet.com Marc Lore už jednu zasilatelskou firmu vybudoval. Diapers.com však za 550 milionů dolarů prodal právě Amazonu. A hned založil Jet.com, s nímž nehledal mezery, nýbrž se pokusil napadnout Amazon přímo v jeho království.

Vybudoval celostátní síť skladů a zároveň nabízí podobně široký výběr zboží. Ale také se snaží podříznout Amazonu větev cenovou politikou za použití složitých vzorců. Ty upravují cenu na základě různých faktorů, například využitím množstevních odběrů. Za roční členský poplatek 50 dolarů mohli spotřebitelé získat zboží s cenami o 10 až 15 procent nižšími, než kdekoli jinde na webu.

Jet.com za miliardu

Lore pro start svého projektu Jet.com získal přes 500 milionů dolarů od mnoha investorů, včetně firmy rizikového kapitálu Associates a podílových fondů společnosti Fidelity, jak uvedl deník New York Times.  Jet.com brzy získal ocenění na zhruba miliardu dolarů. A dál bojoval. V polovině roku 2015 Lore v rozhovoru uvedl, že jeho společnosti potrvá pět let, než dosáhne bodu, kdy nebude ve ztrátě na každé zásilce. Do té doby chce využívat hotovosti od investorů na rozšíření počtu zaměstnanců a mnohamilionový marketing.

Loni v říjnu Jet.com zrušil svůj členský příspěvek, aby ještě víc lidí přijalo nový způsob nakupování.  Amazon za prémiové členství dál vybírá 99 dolarů ročně. O měsíc později Lore konstatoval: „Skutečnost, že jsme poplatek zrušili, byl na hraně výkonnosti společnosti. Tržní podmínky se změnily. Je zde příliš mnoho tlaků kolem soukromého financování podniku.“

Pokrok je příliš pomalý

Pro Walmart by Jet.com byl jedním z největších převzetí. Dohoda by firmě pomohla reprodukovat svou off-line dominanci v online světě. Společnost vynakládá miliony dolarů na rozšiřování svého internetového obchodu. Nabízí víc položek a zvyšuje počet míst pro potravinářskou pickup službu. Zatímco loni na stránkách Walmart.com nabízela osm milionů položek, letos už je to deset milionů.

V posledním čtvrtletí internetový obchod vzrostl o sedm procent. Přesto prezident a generální ředitel Walmartu Doug McMillon řekl, že pokrok je příliš pomalý. Zákazníci dál v drtivé většině nakupují na Amazonu, což představuje víc než polovinu všech dolarů utracených online.

Walmart se také snaží využít pozice největší obchodní sítě v zemi téměř ztrojnásobením své potravinářské doručovací sítě. „Model Jet.com by doplnil Walmart v oblastech, kde maloobchodník zaostává,“ míní analytik výzkumné a poradenské společnosti Columino Neil Saunders. „Před deseti lety byli spotřebitelé spíš nakloněni k tomu, aby když už jsou ve Walmartu, nakoupili pro domácnost zásoby toaletního papíru a pracích prášků,“ připomněl Saunders. „Dnes je mnohem pravděpodobnější, že lidé nakoupí ve velkém na online stránkách, protože tam mají lepší nabídku,“ dodal.

(rek)

Další z kategorie Články