Zlato (oz) / USD
2 758,34
1,82 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Nadbytek levné ropy způsobuje největší dopravní zácpy světa

Světové přístavy nezvládají odbavovat obří ropné tankery. Podle serveru Investing na některých vytížených námořních trasách stojí tolik tankerů, že by poskládané do řady vytvořily frontu dlouhou až 40 kilometrů. V tankerech pak podle odhadů čeká na vyložení 200 milionů barelů ropy v hodnotě 7,5 mld. dolarů.

Na vině je podle Investingu světová nadprodukce i vysoká spotřeba černého zlata. Velký objem přepravy způsobuje tlak na přístavy, které pak nezvládají odbavovat množství tankerů, jež musejí na vyložení čekat.

Kapitán tankeru s dvaceti lety zkušeností, který si nepřál být jmenován, uvedl pro agenturu Bloomerg: „Stojíme zde již velmi dlouhou dobu.“

Jeho loď kotví už od konce března u sedmého nejvytíženějšího přístavu na světě Qingdao v severovýchodní Číně. Podle něj to bude až třítýdenní frustrující zpoždění.

Největší nával tankerů prožívá Střední východ, jehož přístavy se nezvládají vyrovnat s prudkým růstem zásob ropy připravených na export. Dále pak v Asii, kde mnohé přístavy doposud neprošly modernizací, díky které by zvládaly uspokojovat prudce roustoucí poptávku asijských spotřebitelů, jež chtějí využít laciné ropy.

Ředitel výzkumu loďařské společnosti Banchero Costa Ralph Leszczynski řekl: „Tato námořní zácpa je jednou z nejhorších za poslední roky. Její příčinou je vysoká poptávka z nových rafinérií v Číně, kterou technická infrastruktura přístavů na Středním východě a v Jižní Americe nezvládá uspokojit.“

Prostoje zvyšují přepravní náklady

Server Investing podle údajů ze satelitního sledování lodí odhaluje 125 obřích tankerů čekajících na vyložení ropy v Číně. Jejich souhrnná kapacita by mohla zásobovat celou čínskou spotřebu po dobu tří týdnů. Aktuální přepravní náklady se pohybují ve výši 50 000 dolarů za den. Čekání všech těchto lodí tak stojí celkem 6,25 milionu dolarů denně.

Přepravní náklady obvykle hradí kupující. Zdržení lodí však má neblahé důsledky pro celý loďařský průmysl.

„Působí to zmatek v přístavních řádech, stravování, střídání posádek i v přepravě a dodávání zboží. Také to zvyšuje náklady prakticky každého článku zapojeného do řetězce přepravy,“ citoval Investing vyjádření nejmenovaného logistického manažera ze Singapuru.

Obchodníkům může měsíční zpoždění změnit výnosný obchod v bolestivou ztrátu. Nákup 100 000 barelů ropy vyjde při ceně 40 dolarů za barel na 4 miliony dolarů. Cena měsíční přepravy k zákazníkovi vyjde na dalších 1,5 milionu dolarů. Pokud se ale kvůli prostojům u přístavů tato doba prodlouží na dvojnásobek, pak tyto dodatečné náklady významně rozhází nejenom plavební řád, ale také ziskovost obchodníků.

Autor: Redakce Zlato.cz
Zdroj: Investing, Bloomberg

ČTĚTE VÍC:
Bail-in: První řízený bankrot evropské banky
Trojitá čínská bublina – 1. díl: Zadlužení

Další z kategorie Články