Zlato (oz) / USD
---
--- %
Zlato (oz) / CZK
---
--- %
EUR / USD
---
--- %
USD / CZK
---
--- %
Články
8 hodin spánku? Tolik ve skutečnosti nepotřebujete

Konvenční moudrost, že člověk potřebuje 8 hodin spánku za noc, může být produktem celé řady vědeckých omylů.

shutterstock_329698583

Po mnoho let někteří experti hlásali, že lidé potřebují osm hodin spánku za noc, z části kvůli zakořeněné víře, že tolik spánku se dostávalo i naši předkům. Základní premisou bylo, že umělé světlo a elektrosmog ze smartphonů a internetu narušily náš spánek oproti přirozené hladině, a že ho potřebujeme víc.

Ale studie zveřejněná minulý čtvrtek (15. 10.) v časopise Current Biology zpochybňuje vše, co jsme si dosud mysleli. Vědci teoreticky zkoumali průběh spánku více než 1.100 nocí u tří mužů v lovecko-sběračských kmenech. Konkrétně to byly kmeny Hadza v Tanzanii, San v Namibii a Tsimane v Bolívii – a zjistili, že lidé v každé z těchto společností naspali v průměru asi 6,5 hodiny za noc.

Také si jen zřídkakdy dávali „šlofíka“ přes den – pouhých 7% dnů v zimě a 22% v létě. „Spánek v těchto tradičních lidských skupinách je daleko podobnější tomu našemu, než jsme předpokládali,“ píší autoři studie. „Divoši toho nenaspí víc než většina lidí z průmyslových společnostech.“

Další nedávné studie také ukazují na další důvod, proč může být protežovaná délka 8 hodin zastaralá. Někteří vědci ji propagují, protože věří, že díky kouzelné spánkové formuli „osm“ dokážeme předcházet různým nemocem a obezitě. Ale poté se ve studii 450 starších žen sledovaných po 10 let, kterou publikoval časopis Sleep Medicine,  zjistilo, že ženy, které naspaly více než 6,5 hodiny (a méně než 5h), naopak měly vyšší úmrtnost.

Další studie zveřejněná zde sledovala u 1,1 milionu lidí vztah rakoviny a spánkové dotace. Zde se zjistilo, že lidé, kteří spali mezi 6,5 a 7,4 hodiny v noci (oproti těm, kteří naspali více či méně), trpělo nejnižší úmrtností !

Plných 8 hodin navíc nemusí člověku nutně zlepšit jeho duševní výkon. To dokazuje studie zveřejněná v časopise Frontiers Human Neuroscience. V této studii podstoupilo více jak 200.000 lidí testy na prostorovou paměť, přiřazovací jazykové a aritmetické testy na Luminosity. Výkonnost podle výsledků dosáhla vrcholu asi po 7 hodinách spánku, pak začala klesat.

Jistě, jsou zde důkazy, že 8 hodin je v pořádku, a Centra pro kontrolu nemocí a prevenci oficiálně doporučují dospělým ideální dávku 7 až 8 hodin spánku. Přesto je na čase zdůraznit, že pokud jste v spánkovém pásmu 6-7 hodin, může to pro vás být i prospěšné.

Přejeme kvalitní a ničím nerušený sedmihodinový spánek!

Zdroj: Marketwatch