Nejčastějším incidentem byl podvod při on-line nakupování (31 procent) a falešné zprávy o doručení balíků (22 procent), které ve 42 procentech případů napodobovaly Českou poštu. Právě těchto podvodů zaznamenali uživatelé produktů Genu v druhé polovině letošního roku o pětinu více.
„Zdánlivé informační zprávy o doručení zásilek mohou obsahovat nebezpečné odkazy, jejichž cílem je vylákat z oběti osobní údaje nebo peníze. Před jejich rozkliknutím doporučujeme nejdříve zjistit, zda jde skutečně o očekávanou zásilku. Snadno to lze ověřit na oficiálních stránkách přepravních služeb, které poskytují trasovací údaje o zásilkách, anebo posouzením, zda číslo objednávky z obchodu souhlasí s údaji o doručení,“ uvedl analytik Genu Jakub Vávra. Pokud relevantní identifikace zásilky chybí, s velkou pravděpodobností podle něj jde o phishing.
Češi si rizika ve značné míře uvědomují. Více než tři čtvrtě dotazovaných vnímá předvánoční období jako nejrizikovější z celého roku a 55 procent lidí se i obává, že se při nakupování stane obětí kyberzločinu. To je o desetinu více než loni.
S rostoucími obavami z on-line podvodů se zvyšuje zájem o nakupování v kamenných prodejnách. Až 53 procent dotázaných plánuje nakoupit raději v kamenném obchodě než on-line, což je víc než loni, kdy to bylo 49 procent.
Polovina respondentů také tvrdí, že neuskuteční nákup, pokud používá nezabezpečenou nebo veřejnou Wi-Fi síť. Právě nezabezpečené připojení a veřejné Wi-Fi sítě mohou představovat vysokou hrozbu úniku osobních dat nebo platebních údajů.
Stejně tak je důležité ověřit si legitimitu samotných prodejců. Nápadně velké slevy a nízké ceny, obvykle trvající krátkou dobu pro vyvolání nátlaku na spotřebitele, jsou často příkladem chování podvodných e-shopů. Před nákupem na e-shopu či u prodejce na on-line tržišti je proto podle zástupců Genu vhodné vyhledat si jeho hodnocení. To podle průzkumu plánuje provést 75 procent Čechů. Často se zákazníci o existenci obchodů přesvědčují také skrz jejich profily na sociálních sítích (64 procent).
(ČTK)