Zlato (oz) / USD
1 626,87
0,09 %
Zlato (oz) / CZK
39 937,95
0,03 %
EUR / USD
1,11
0,04 %
USD / CZK
24,55
0,05 %
Zlato
Nezničitelné zlato

Během pandemie jsme byli svědky poklesu hodnoty akcií o desítky procent. Zlato se ukázalo jako výrazně stabilnější, přesto i jeho hodnota klesla, sdělil našemu webu jeden z nejvšestrannějších národohospodářských odborníků, hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Jako vysoce kvalitní aktivum, až do nedávné doby jedno z mála s pozitivním výnosem v letošním roce (k 9. březnu 10 %), překonalo zlato mnohé jiné hlavní třídy aktiv. Foto: iStock

„Na historických datech lze doložit, že mezi cenami akcií a zlata existuje záporná korelace. Jinými slovy lze říct, že když akcie klesají, zlato většinou roste. V souvislosti s pandemií koronaviru jsme však byli svědky jiného příběhu. Ceny akcí prudce klesaly a cena zlata klesala také. Propady na zlatě byly výrazně mírnější, ale přesto znatelné,“ konstatuje Křeček.

Jeho slova lze doložit statistikou Světové rady pro zlato (WGC) například z 18. března. V Japonsku zlato toho dne ztratilo 1,5 %, akcie 29,3 %. V USA zlato -1,1 %, akcie -26,6 %, v Evropě zlato +2,2 %, akcie -36,4 % (z toho Velká Británie zlato +5 %, akcie -33 %).

„Zlato je velmi likvidním aktivem a bez problémů ho lze směňovat. V době razantního poklesu na trzích investoři potřebovali peníze, aby mohli vypořádat ztrátové pozice a udržet klíčové finanční toky. Z tohoto důvodu začali prodávat zlato, čímž snížili jeho cenu. Vzniklou situaci lze pojmenovat známým souslovím „cash is king“, které nám říká, že v některých případech je nejvýhodnější směnit všechna aktiva na peníze,“ vysvětluje analytik BHS.

A skutečně. Zlato zůstává jedním z nejlépe hodnocených aktiv. V březnu se ho prodává a nakupuje za víc než 260 miliard dolarů denně. „Zatím se zdá, že výprodej se soustředí víc na burzovní a mimoburzovní deriváty. I když v posledních dnech zažily burzovní fondy odtok peněz, celkově za letošní rok zůstávají investice do zlata pozitivní. V březnu fondy zaznamenaly čistý příliv investic ve výši 3,6 miliardy dolarů, meziročně 11,5 miliardy,“ konstatuje v analýze WGC.

Jako vysoce kvalitní aktivum, až do nedávné doby jedno z mála s pozitivním výnosem v letošním roce (k 9. březnu 10 %), překonalo zlato mnohé jiné hlavní třídy aktiv.

Neobvyklé časy, nejisté výsledky

„V předminulém týdnu se zlato běžně obchodovalo nad úrovní 1650 dolarů za troyskou unci. V minulém týdnu kleslo pod 1500 dolarů za unci. Z dlouhodobějšího hlediska by cena zlata mohla opět vzrůst, protože centrální banky po celém světě uvolňují měnovou politiku. Peníze budou ztrácet na své hodnotě, což může podpořit růst ceny zlata,“ uvádí Křeček.

„Pokud jde o budoucnost, věříme, že zpomalení hospodářského růstu bude mít nepochybně dopad na spotřebitelskou poptávku po zlatě a volatilita zlata může zůstat vysoká, leč vysoká úroveň rizika spojená se zápornými úrokovými sazbami a kvantitativním uvolňováním bude podporovat investiční poptávku po zlatě,“ uvádí výzkum WGC.

Letos snížilo úrokvé sazby více než 30 centrálních bank včetně ČNB a mnohé z nich se pustily do kvantitativního uvolňování (množení peněz). „Vlády na celém světě slibují biliony amerických dolarů na podporu svých občanů a ekonomik. Nafouknuté rozpočtové schodky, záporné reálné sazby a znehodnocení měn však budou mít dopad na správce aktiv, penzijní fondy a úspory obyvatel,“ varuje WGC.

Korporátní investice ovládnou trh

„Stabilizace finančních trhů může chvíli trvat. Při vysoké volatilitě může cena zlata zaznamenat další výkyvy, ale dlouhodobě kombinace vysokého rizika a nižších pořizovacích nákladů by měly podporovat poptávku po investicích do zlata. Očekáváme také, že centrální banky zůstanou čistými kupci zlata, i když pravděpodobně ne stejným tempem jako v předchozích dvou letech. 

Na druhé straně může spotřebitelská poptávka výrazně klesnout. Národní statistický úřad v Číně oznámil 40% pokles nákupů zlata a stříbra během prvních dvou měsíců roku. Nová cestovní omezení nepochybně ovlivní další regiony. Historicky však investiční toky v období nejistoty mají tendenci kompenzovat slabost na spotřebitelských trzích,“ uzavírá svou studii WGC.

(rek)