Cílem průzkumu bylo mimo jiné zmapovat, s jakou vizí, plány a pocity nástupci přebírají vedení rodinných firem, jak vnímají vztah se zakladateli i jak rozvíjejí tradici. Odpovídali následovníci osmi rodinných firem.
Z průzkumu plyne, že mnohé rodinné podniky v Česku stojí před první porevoluční výměnou generací. Podnikatelé, kteří založili firmy po roce 1989, se rozhodují, zda je nechají dětem, předají odbornému managementu, či prodají. Vláda minulý týden schválila, že rodinné podnikání v Česku bude mít samostatnou definici. Díky tomu se bude moct statisticky sledovat. V současnosti je v ČR 1,2 milionu malých a středních podniků, z toho podle odhadů AMSP minimálně 600 tisíc živností, které by mohly do definice spadat.
Rodinným firmám chybí poradci
V Česku chybí podle majitele slavkovské rodinné firmy LIKO-S a člena představenstva AMSP Libora Musila generace nových poradců při předávání tak jako na Západě. Většina předávajících majitelů tak podle něj nemá plány a občas postupuje intuitivně a nesystémově.
„Zvednout je třeba i úroveň vzdělávání, protože studijní obory, které jsou na západních školách i v Asii, kde vědí, že v rodinném podnikání je budoucnost a stabilita ekonomiky, u nás teprve vznikají,“ uvedl. Problémy s předáváním firem podle Musila mohou znamenat velké finanční ztráty pro samotnou firmu a mít i dopady na nezaměstnanost v regionu.
Z průzkumu AMSP rovněž vyplývá, že nástupci své rodiče-zakladatele respektují a vnímají hodnotu rodinné firmy. Potomci majitelů také často procházejí firmou od základů a znají celou výrobu, občas ale mají pocit, že „uvízli“ na nižší pozici. Do nástupnictví zasahuje i řada nečekaných okolností. Někdy se musejí vedení ujmout rychle kvůli náhlým okolnostem.
Jednatel společnosti SULKO Petr Suchánek řekl, že začal pracoval v otcově firmě už ve 12 letech a poznal ji od základů. Dva roky ale působil i jinde. „Zažít si roli zaměstnance vidím jako velmi důležitou a vybudovat si nějaké sebeuvědomění v jiné firmě vidím jako zásadní věc,“ uvedl.
Co je rodinné podnikání?
Vláda minulý týden schválila samostatnou definici rodinného podnikání v Česku. Firmy a živnosti rodinného typu díky tomu budou moci získat větší podporu, buď jako jednodušší zaměstnávání rodinných příslušníků, nebo pobídkami. Zároveň bude označení „rodinná firma“ dávat známku určité kvality. Rodinným podnikem je rodinná obchodní korporace nebo rodinná živnost. Ve schváleném dokumentu je popsán rozdíl mezi oběma pojmy i to, kdo je považován za člena rodiny.
AMSP dnes také vyhlásila osmý ročník soutěže o nejlepší rodinné firmy Equa bank Rodinná firma roku.
(ČTK)