Služba GMC je zdarma, vyžaduje pouze vytvoření aktivního účtu. Přes něj prodávající získávají přístup k placené reklamní službě GoogleAds. Některé typy zboží ale služba GMC nepodporuje a nemohou být ani inzerovány. Jde například o zboží s proměnlivou cenou, jako je právě investiční zlato a stříbro.
Úřad se podmínkami služby zabýval na podnět obchodníka, jemuž Google pozastavil účet a propagaci investičního zlata a stříbra, přestože obdobné zboží od jiných prodejců bylo ve stejné službě dostupné.
„Předběžným šetřením bylo zjištěno, že online prodej investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství může být silně závislý na službách Google a že se ve službě GMC skutečně nachází nepodporovaný obsah nabízený jinými soutěžiteli na dotčeném trhu,“ uvedl ÚOHS.
Zároveň zjistil, že firma podmínky služby GMC uplatňovala rozdílně vůči různým obchodujícím. Někteří mohli nepodporovaný obsah inzerovat i přes upozornění na to, že je proti avizovaným pravidlům, jiným byla inzerce a prodej stejného zboží zakázána.
„Uvedené jednání vytvořilo významně nerovné podmínky na online trhu s investičním zlatem a stříbrem a jejich příslušenstvím v České republice. Takové uplatňování dotčené podmínky má přímý dopad na hospodářskou soutěž mezi soutěžiteli a ve svém důsledku omezuje možnost volby konečným spotřebitelům,“ uvedl ÚOHS.
V reakci na vyšetřování ÚOHS Google přijal pravidla, která podmínky narovnávají. Provedl revizi klíčových slov pro detekci nepodporovaného obsahu, manuální kontrolu záznamů a proškolil zaměstnance, kteří službu GMC spravují. Tato opatření ÚOHS vyhodnotil jako dostačující a nezahájil správní řízení.
(ČTK)