V jedné ze dvou poboček ERB bank na pražském Smíchově však ani týden po uvalení předběžného opatření není liduprázdno. Úřednice obsluhují tři ze sedmi přepážek, čekací doba, přestože není nijak krátká, klienty zjevně neodrazuje. Ti trpělivě sedí v pohodlných křeslech a tiše rozprávějí, neznámému návštěvníkovi se tak vybavuje otázka, na jaké finanční operace vlastně čekají. Všichni mluví rusky. Propagační materiály i různá upozornění na stěnách jsou rovněž v azbuce.
Banka dnes smí peníze pouze vyplácet, ale má zakázáno otevírat nové účty a u starých přijímat další vklady, a to včetně spořících v Evropě s neuvěřitelný úrokem 2,7 procenta. Peněz takto nasbírala konec konců dost, víc než šest miliard korun. V úvěrech, dle svých údajů, poskytla pouze 2,7 miliardy korun. Podle insiderů je polovina rizikových. Při zběžném pohledu na pražskou filiálku to na žádný run nevypadá.
Banka však pro své klienty vydala uklidňující prohlášení, v němž je přesvědčuje, že zákaz vydaný ČNB bude platit jen krátce, vlastně do chvíle, než rozhodne o rozkladu. Časový limit ale není v zákoně explicitně stanoven, což také může znamenat odpověď na otázku centrálním bankléřům, jak dlouho může předběžné opatření trvat a za jak dlouho musí ČNB o rozkladu rozhodnout.
„K délce správního řízení lze poznamenat tolik, že ČNB je dle správního řádu povinna postupovat tak, aby spolehlivě zjistila stav, o němž nejsou důvodné pochybnosti, přičemž je povinna postupovat bez zbytečných průtahů,“ zní slova Marka Zemana z tiskového oddělení ČNB. Rusové ale své bance věří, protože jsou zvyklí věřit svým autoritám.
Česká centrální banka se podle svého mluvčího Tomáše Zimmermanna předběžným opatřením snaží docílit toho, aby v průběhu správního řízení nedocházelo k nevratným ztrátám v případě zhoršení finanční situace banky. O jaké ztráty jde? „Do pravomocného ukončení správního řízení s ERB bank není ČNB oprávněna sdělovat jakékoli další informace,“ oznamuje veřejnosti Zimmermann.
Auditorská společnost Deloitte však žádné pochybení nezjistila. ERB bank také žádné potíže zatím nesignalizuje. Její směnárna na letišti v Karlových Varech funguje dál, pouze call centrum se omlouvá, že s ohledem na vytížení dotazy klientů může být čekací doba delší než obvykle.
Roman Popov, majitel i generální ředitel ERB bank, který od svých bývalých společníků odkoupil podíly Evropsko-ruské banky, jíž přejmenoval na ERB bank, je zaneprázdněn. Jeho asistentka, Marina Grabovskaja, si ale poznamenává, kdo jsme, odkud jsme a co chceme. Spojení na sebe odmítá poskytnout: „Já se vám ozvu,“ prohlásí dobrou češtinou.
Po několika dnech přichází odpověď: „Děkujeme za vaši nabídku udělat rozhovor s členy představenstva ERB bank. V současnosti není možné rozhovor poskytnout, a to z důvodu velké zaneprázdněnosti vedení ERB bank.“
Vedení ERB bank se nyní snaží přesměrovat své aktivity jinam. Netají se na svém webu s tím, že na obzoru je Blízký východ.
Autor: Rudolf Marek