Zlato (oz) / USD
2 349,77
1,38 %
Jistota ve vlastních rukou
0

O pozici světové jedničky budou Airbus a Boeing zápolit i letos

Agentury tento týden informovaly o dvou velkých kontraktech – zatím jen objednávkách – v letecké dopravě. Skandinávské aerolinky SAS rozšíří za téměř čtyři miliardy dolarů (82 miliard Kč) svou flotilu o 50 letounů Airbus A320neo, zatímco indonéská letecká společnost Lion Air Group koupí od americké firmy Boeing 50 letadel 737 MAX 10v ceně 6,24 miliardy dolarů (128,3 miliardy Kč). Tento týden je to 50 na 50, ale jaké jsou výhledy dvou největších světových výrobců letadel na letošní rok?

Airbus a Boeing soupeří o pozici světové jedničky ve výrobě komerčních letadel už roky. Foto: iStock

Z výše uvedených sum nelze odvodit přesná cena toho či onoho letadla. SAS sice nakoupí za katalogovou cenu, ale se slevou a jen 35 strojů, zbylých 15 si pronajmou za neuvedenou cenu. Také v případě letounů pro Lion Air letecká společnost oznámila tzv. katalogovou cenu, ale konečná suma obvykle bývá výrazně nižší, protože výrobci letadel poskytují při větších objednávkách vysoké slevy.

SAS již 17 letadel A320neos provozuje a po dodávce nových letounů, která se očekává mezi lety 2019 až 2023, bude mít poprvé v historii flotilu jednoho typu strojů. „Ta se bude skládat z letadel na krátké a střední vzdálenosti, která jsou na trhu nejefektivnější z hlediska nákladů a životního prostředí,“ uvedla firma.

O dva týdny dříve řecké aerolinky Aegean informovaly, že se dohodly na koupi až 42 letadel Airbus A320neo a A321neo, na 12 z nich mají opci. Transakce – katalogová cena objednávky je pět miliard dolarů (103,2 miliardy Kč) – je zatím největší koupí letadel uskutečněnou řeckými aerolinkami a jednou z největších investic tamní soukromé společnosti od vypuknutí dluhové krize v roce 2010.

Loni Řecko navštívilo 27 milionů turistů, polovinu z nich přepravily právě aerolinky Aegean a její dceřiná společnost Olympic Air. K modernizaci své flotily se rozhodly právě kvůli velkému zájmu turistů.

Dvouciferné tempo a dobří zákazníci

Indonéská Lion Air je rapidně expandující leteckou společností a současně jedním z největších zákazníků Boeingu. Jak poznamenala agentura Reuters, aerolinky byly také první společností, která na počátku letošního roku obdržela nový, menší letoun Boeing 737 MAX 9.

Předběžnou objednávku na nejnovější a největší letadla ze skupiny úzkotrupých Boeingů předložila Lion Air už loni v červnu, ale až nyní tyto stroje objednala závazně. Předpokládá se, že nový letoun Boeing 737 MAX 10 by měl získat certifikaci od regulátorů za dva roky, tedy v roce 2020, a Lion Air by měl krátce poté obdržet první letadla.

Pro Boeing se rozhodla také největší indická soukromá letecká společnost Jet Airways, která uzavřela dohodu o koupi 75 úzkotrupých letadel Boeing 737 MAX v hodnotě 8,8 miliardy dolarů (181,4 miliardy Kč). Aerolinky to oznámily akciové burze, neuvedly však, zda jde o předběžnou dohodu nebo finální objednávku. (Dohodu o dodání jiných 75 strojů Boeing 737 MAX uzavřela Jet Airways už vloni).

Vzhledem k tomu, že podle Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA) se přeprava na indických vnitrostátních linkách už tři a půl roku meziročně zvyšuje dvouciferným tempem, indické letecké společnosti jsou pro výrobce letadel velmi dobrými zákazníky. Boeing vloni předpověděl, že indické aerolinky koupí v příštích dvaceti letech až 2100 letadel v hodnotě 290 miliard dolarů.

Soupeření o pozici jedničky

Předpovědi, které se týkají Číny, která je druhým největším leteckým trhem na světě, jsou ještě větší. Podle odhadů bude země v příštích dvaceti letech potřebovat asi 7240 nových komerčních letadel. A Peking si je současně dobře vědom toho, že je „jazýčkem na vahách“ a zachovává objednávkovou rovnováhu mezi letouny od dvou největších výrobců.

Faktem je, že evropský Airbus a americký Boeing soupeří o pozici světové jedničky ve výrobě letadel už roky. Vloni si Boeing udržel pozici jedničky v dodávkách letadel, kterých klientům dodal 763, zatímco Airbus 718. Airbus ale vloni porazil Boeing v počtu nových objednávek, když jich získal 1109, zatímco Boeing 912. Evropský výrobce byl v nových zakázkách úspěšnější již pátým rokem za sebou, poznamenala k tomu agentura Reuters.

Šéf Airbusu Fabrice Brégier podle agentury DPA na letošek počítá s růstem produkce na 800 letadel. Z údajů konkurenčního Boeingu ale vyplývá, že by jich měl vyrobit o deset až patnáct více. Podle lednového sdělení firma plánuje dodat na trh o 6,8 procenta více letadel než v rekordním loňském roce.

Boeing: Práce na sedm let

Boeing začátkem ledna informoval, že celkový objem nevyřízených zakázek se díky novým objednávkám vyšplhal na rekordních 5864 letadel, což odpovídá zhruba sedmileté produkci podniku. Firma, jejíž hodnota akcií se v uplynulém roce téměř zdvojnásobila, uvedla, že aby uspokojila silnou poptávku, plánuje v příštích letech zvyšování výroby.

Za rok 2017 se zisk firmy vyšplhal na 8,2 miliardy dolarů, a byl o dvě třetiny vyšší než v předchozím roce. Bez započtení jednorázového příjmu v souvislosti s daňovou reformou činil zisk na akcii 3,06 USD. Analytici v průměru čekali zisk 2,89 USD na akcii.

Airbusu také stoupl zisk, a to navzdory problémům s transportérem A400M, které už firmu přišly na téměř deset miliard eur. Čistý zisk se loni přesto meziročně téměř ztrojnásobil z 995 milionů eur, když dosáhl 2,9 miliardy eur (téměř 74 miliard Kč). Letošní dividenda pro akcionáře Airbusu tak bude o 11 procent vyšší.

(red)

Další z kategorie Světová ekonomika