Zlato (oz) / USD
2 652,87
0,00 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Studie: Starší lidé mají peníze, přesto je obchodníci přehlížejí

Dnešní padesátníci a šedesátníci mají peníze a nebojí se je utrácet. Přesto je většina firem, které se zaměřují na prodej spotřebního zboží, přehlíží. Vyplývá to ze studie Boston Consulting Group na vzorku 18.000 spotřebitelů ve věku 50 až 70 let ve světě, podle které jsou tito lidé zodpovědní přibližně za třetinu veškerých útrat.

nákup
Dnešní padesátníci a šedesátníci mají peníze a nebojí se je utrácet. Přesto je většina firem, které se zaměřují na prodej spotřebního zboží, přehlíží. Foto: iStock

„Ať se na tuto skupinu podíváme z jakéhokoli pohledu, vždy nám z toho vyjde, že její ekonomický potenciál je mnohem vyšší, než jaký je jí přisuzován. Především šedesátníci jsou v Česku trochu stranou zájmu, přitom jde o lidi, kteří se už mnohdy zvládli ekonomicky zajistit a teď mají čas a chuť své peníze utrácet,“ uvedl David Antoš ze společnosti BCG, který se specializuje na maloobchod a e-commerce.

Hlavním důvodem, proč jsou padesátníci a šedesátníci mnohými značkami přehlížení, je podle studie jejich dlouhodobé nepochopení. Firmy o nich mají často zkreslené představy, které vedou k tomu, že se na ně buď vůbec nezaměřují, nebo že nevolí správné strategie k jejich získání.

Jednou z mylných představ je například to, že jsou méně aktivní v on-line světě a na sociálních sítích. „On-line nákupy využívají všechny věkové skupiny, včetně té nejstarší generace, která často začala nakupovat on-line během koronavirové pandemie. Ne všechny značky si například uvědomují, kolik času starší zákazníci tráví na sociálních sítích a jak dobře je tímto kanálem mohou oslovit,“ upozornil Antoš.

Další mylnou představou je, že padesátníci a šedesátníci nejsou pro firmy tak hodnotní jako mladí spotřebitelé. Podle průzkumu BCG je to v řadě případů opačně. Podle studie je totiž za většinu výdajů ve skupině mezi 50 a 70 lety zodpovědná jen pětina spotřebitelů. Konkrétně na ni připadá zhruba 50 až 60 procent všech útrat, v závislosti na tom, o jakou kategorii zboží se jedná. Tito lidé jsou pro značky třikrát až čtyřikrát hodnotnější než mladší zákazníci, a to nejen díky ochotě utrácet vyšší částky, ale také díky jejich loajalitě.

Studie zjistila, že zralí spotřebitelé výrazně ovlivňují nákupní chování mladší generace a zároveň ve svých preferencích nejsou touto generací sami příliš ovlivnění. Například třetina mladých spotřebitelů je těmi staršími ovlivněna při nákupu automobilu či u doplňků stravy, čtvrtina potom u kategorií, jako je oblečení či cestování. Naopak mladší generace dokáže ovlivnit v rozhodování pouze zhruba 15 procent padesátníků a šedesátníků.

(ČTK)

Další z kategorie Magazín