„Ať se na tuto skupinu podíváme z jakéhokoli pohledu, vždy nám z toho vyjde, že její ekonomický potenciál je mnohem vyšší, než jaký je jí přisuzován. Především šedesátníci jsou v Česku trochu stranou zájmu, přitom jde o lidi, kteří se už mnohdy zvládli ekonomicky zajistit a teď mají čas a chuť své peníze utrácet,“ uvedl David Antoš ze společnosti BCG, který se specializuje na maloobchod a e-commerce.
Hlavním důvodem, proč jsou padesátníci a šedesátníci mnohými značkami přehlížení, je podle studie jejich dlouhodobé nepochopení. Firmy o nich mají často zkreslené představy, které vedou k tomu, že se na ně buď vůbec nezaměřují, nebo že nevolí správné strategie k jejich získání.
Jednou z mylných představ je například to, že jsou méně aktivní v on-line světě a na sociálních sítích. „On-line nákupy využívají všechny věkové skupiny, včetně té nejstarší generace, která často začala nakupovat on-line během koronavirové pandemie. Ne všechny značky si například uvědomují, kolik času starší zákazníci tráví na sociálních sítích a jak dobře je tímto kanálem mohou oslovit,“ upozornil Antoš.
Další mylnou představou je, že padesátníci a šedesátníci nejsou pro firmy tak hodnotní jako mladí spotřebitelé. Podle průzkumu BCG je to v řadě případů opačně. Podle studie je totiž za většinu výdajů ve skupině mezi 50 a 70 lety zodpovědná jen pětina spotřebitelů. Konkrétně na ni připadá zhruba 50 až 60 procent všech útrat, v závislosti na tom, o jakou kategorii zboží se jedná. Tito lidé jsou pro značky třikrát až čtyřikrát hodnotnější než mladší zákazníci, a to nejen díky ochotě utrácet vyšší částky, ale také díky jejich loajalitě.
Studie zjistila, že zralí spotřebitelé výrazně ovlivňují nákupní chování mladší generace a zároveň ve svých preferencích nejsou touto generací sami příliš ovlivnění. Například třetina mladých spotřebitelů je těmi staršími ovlivněna při nákupu automobilu či u doplňků stravy, čtvrtina potom u kategorií, jako je oblečení či cestování. Naopak mladší generace dokáže ovlivnit v rozhodování pouze zhruba 15 procent padesátníků a šedesátníků.
(ČTK)