Objednat z internetu polovinu dárků letos plánuje 27,5 procenta lidí, což je srovnatelné s minulým rokem. Naopak klesl podíl dotázaných, kteří se na internetu poohlídnou po čtvrtině dárků, a to ze 14 procent na 11,3 procenta.
U těch, kteří dárky nakupují on-line, podle společnosti GLS stoupla obliba výdejních boxů. Zatímco loni je preferovalo 21 procent lidí, letos je to 43 procent. „(Lidé) oceňují především non-stop možnost vyzvednutí zásilky a rychlost a jednoduchost obsluhy boxů, s jejich rychle rostoucím počtem také výrazně vzrostla jejich dostupnost,“ uvedl ředitel GLS pro ČR Pavel Včela.
Utratit za vánoční dárky do 5000 korun letos chce 55,5 procenta dotázaných, když minulý rok to bylo 52 procent, a mezi 5000 a 10.000 korunami se hodlá pohybovat 30,7 procenta dotázaných po loňské více než třetině. Naopak stoupl podíl lidí, kteří se chystají vydat přes 10.000 korun, podle průzkumu o téměř tři procentní body na 13,8 procenta.
Stejně jako loni začnou lidé vánoční dárky nakupovat nejčastěji v listopadu, na který připadá slevová akce černý pátek (Black Friday). V průzkumu si tento měsíc zvolily téměř dvě pětiny dotázaných. Průběžně celý rok dárky pořizuje asi pětina, všechny už je mají nakoupené dvě procenta dotázaných.
„Black Friday už se zařadil mezi vrcholy předvánoční sezony, pro nás je to signál, že už jsme opravdu ve finále. Další přepravní vrcholy před Vánoci pak přicházejí po jednotlivých adventních víkendech, zejména po prosincovém termínu výplat,“ řekl Včela.
Za letošní vánoční sezonu e-shopy v Česku očekávají nárůst tržeb o více než pět procent z loňských přibližně 65 miliard korun, řekl ČTK už dříve výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Ve výprodejích k černému pátku (Black Friday), které sváteční nákupy poslední roky symbolicky otevírají, podle něj Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun, loni to bylo zhruba sedm miliard korun.
(ČTK)