Zlato (oz) / USD
1 905,34
0,47 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Průzkum: Válka na Ukrajině ovlivnila nákupy módy u dvou z pěti Čechů

Válka na Ukrajině ovlivnila podle aktuálního průzkumu vyhledávače Glami nákupy módy zhruba u dvou z pěti Čechů. Největší část dotázaných utrácí méně, protože myslí na jiné věci než je nakupování oblečení. Z důvodu případného dalšího stupňování rusko-ukrajinského konfliktu vydává za módu menší obnosy přibližně třetina lidí. Nižší výdaje za oděvy deset procent lidí zdůvodnilo tím, aby mohlo více přispět na dobročinné účely.

móda
Lidé loni v českých e-shopech s módou, doplňky a obuví utratili 33,7 miliardy korun, meziročně o 8,4 procenta více. Foto: iStock

Zdražení oblečení z důvodu inflace vnímají asi dvě třetiny Čechů, 44 procent lidí počítá s tím, že letos za oděvy a obuv zaplatí meziročně více. Výsledky průzkumu zveřejnil vyhledávač módy Glami dnes na webu.

V souvislosti s válkou na Ukrajině devět procent respondentů uvedlo, že utrácí za módu více, protože si myslí, že ceny oblečení ještě porostou. Základní věci jako je spodní prádlo nebo ponožky nakupuje nyní šest procent Čechů více než v minulosti, a to pro případ nouze.

Ze zemí, kde Glami působí, rusko-ukrajinský konflikt nejvíce ovlivnil nákupy módy Řeků. V průzkumu to přiznalo 47 procent dotázaných. Na druhém místě skončili Češi, v Rumunsku se to týká 38 procent lidí. Nejmenší vliv má válka na nakupování oblečení v Chorvatsku a Slovinsku, kde změnu zvyklostí připustila zhruba pětina lidí.

Inflace v ČR v dubnu podle Českého statistického úřadu vzrostla na 14,2 procenta z březnových 12,7 procenta. Je nejvyšší od prosince 1993. Z důvodu růstu cen tak podle průzkumu Glami plánuje 76 procent lidí nakupovat méně oblečení, deset procent Čechů počítá s tím, že si pořídí stejné množství oděvů jako loni, ale zaměří se na levnější kusy.

Průzkum vyhledávač Glami uskutečnil v dubnu, účastnilo se ho 5200 Čechů, převážně žen. Včetně respondentů z dalších zemí v průzkumu odpovědělo asi 26 000 lidí.

Lidé loni v českých e-shopech s módou, doplňky a obuví utratili 33,7 miliardy korun, meziročně o 8,4 procenta více, uvedlo dříve Glami. Z důvodu vyšší míry inflace, zdražování energií, paliv či nájmů by mohly prodeje na internetu letos podle Glami růst pomaleji než v prvních dvou letech pandemie koronaviru. Analytici i obchodníci předpokládají, že lidé budou odkládat nákupy zbytného zboží.

(ČTK)

Další z kategorie Magazín