Zlato (oz) / USD
2 332,23
0,44 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Průzkum: Účty včas neplatí 16 procent evropských spotřebitelů

Účty včas neplatí 16 procent evropských spotřebitelů. Průměrně Evropanům trvá zaplatit za zboží a služby 22 dní. Čeští zákazníci jsou srovnatelní s evropským průměrem, včas nebo vůbec neplatí každý šestý Čech. Vyplývá to z výsledků celoevropského průzkumu platební morálky pro EOS Group.

V ČR se platebním závazkům záměrně vyhýbá skoro polovina dlužníků (44 procent). Foto: Pixabay

V Evropě dlužníky nejvíce trápí dočasný výpadek peněz. „To je případ i ČR. Krátkodobý nedostatek peněz se týká 66 procent případů. Tato čísla ale mohou zvláště teď před Vánoci stoupat. Lidé více ztrácí přehled o svých financích a nakupují věci, na které vlastně nemají,“ uvedl jednatel inkasní společnosti EOS KSI Vladimír Vachel. V tomto žebříčku se Česko řadí na čtvrté místo za Řecko (72 procent), Rumunsko (70 procent) a Maďarsko (68 procent).

Druhým nejčastějším důvodem, proč Češi nejsou schopní platit své závazky včas nebo vůbec, je nadměrná zadluženost. „Tento problém registrujeme v našem průzkumu u českých spotřebitelů dlouhodobě. Týká se z velké části tzv. chronických neplatičů, kteří nesplácí ani v době nízké nezaměstnanosti a vzrůstajících příjmů. Se zpomalením ekonomiky a růstem výpadků příjmů bude takovýchto dlužníků ještě více,“ podotkl Vachel.

S nadměrnými dluhy a insolvencí nejvíce bojují ve Španělsku (59 procent), Bulharsku (58 procent) a Belgii (57 procent).

Zadlužené klienty v západní Evropě charakterizuje zapomnětlivost při platbách. Nejhorší jsou v tomto ohledu Francouzi (59 procent), Dánové a Britové (58 procent). Nejlépe jsou na tom Slovinci (25 procent). Záměrné obcházení povinnosti platit se týká častěji východních zemí, a to především v Rumunsku (49 procent), na Slovensku (48 procent) a v Bulharsku (47 procent). V ČR se platebním závazkům záměrně vyhýbá skoro polovina dlužníků (44 procent), řadí se tak na čtvrté místo nejméně poctivých platičů v Evropě. Naopak nejpoctivější jsou v Dánsku (17 procent).

Skupina EOS uskutečnila průzkum platební morálky ve spolupráci s agenturou Kantar TNS na jaře roku 2019. Dotázala se ve 3400 firmách ze 17 evropských zemí.

(ČTK)

Další z kategorie Magazín