Zatímco téměř 62 procent respondentů přiznalo, že o DIP ještě neslyšelo, dalších 19,5 procenta uvedlo, že o tomto důchodovém produktu sice slyšeli, ale je pro ně nezajímavý. V plánu do něj investovat má 15 procent účastníků průzkumu, čtyři procenta nyní jeho investory jsou.
„Prodej DIP, ač je na trhu již několik měsíců, se stále teprve rozbíhá. Přitom jde o velmi stabilní a výhodný investiční nástroj, který mohou poskytovat pouze vysoce regulované instituce,“ uvedl portfolio manažer společnosti Atris Tomáš Jícha.
Autoři průzkumu se respondentů dotazovali na atraktivitu daňových úlev, které DIP nabízí. Pro desetinu dotázaných není sleva na dani zajímavá. Naopak pro téměř 27 procent je možnost odpočtu investované částky od daňového základu zásadní. Většina účastníků průzkumu však nemá dostatek informací, aby mohla posoudit, zda je daňová úleva dostatečně motivující, a respondenti také považují slevy na dani za složité a nepřehledné.
DIP umožňuje měnit investiční strategii při investování, což je výhodné zejména pro investory, kteří chtějí brzo vybrat peníze. Z průzkumu vyplynulo, že tuto funkci oceňuje téměř 30 procent respondentů, a dalších téměř 59 procent o ní zatím neví, protože neznají přesné podmínky DIP.
„Domnívám se, že základní chyba je v samotném spojení ‚spoření na důchod‘. Pokud budou lidé brát vytváření rezerv na důchod jako pouhé spoření, a nikoliv jako investování, pak se nikdy nedostanou na takovou úroveň, aby si vytvořili dostatečnou finanční rezervu a snížili svoji dosavadní a téměř absolutní závislost na státním důchodovém systému,“ sdělil Jícha.
Počet investorů, kteří se rozhodli vložit peníze k zajištění na stáří do dlouhodobého investičního produktu, se podle informací ČTK blíží 60.000. DIP zahrnuje finanční produkty, které umožňují vytváření úspor na stáří. Zároveň rozšiřuje příležitosti, do kterých lze investovat s nárokem na daňové úlevy, a přináší možnost jednotlivé produkty kombinovat. Na DIP, podobně jako na životní pojištění nebo doplňkové penzijní spoření, může přispívat zaměstnavatel, a to až do 50.000 Kč ročně v součtu všech tří produktů.
(ČTK)