Výdaje na cestování tvoří 29 procent veškerých výdajů domácností na zábavu, proti loňsku se podíl zvýšil o dva procentní body. Naproti tomu podíl výdajů na návštěvy restaurací se snižují už druhým rokem, klesly na 13 procent celkových nákladů na zábavu z loňských 14 procent a předloňských 16 procent. Na domácí mazlíčky lidé dávají 11 procent ze svých výdajů na zábavu, je to o procentní bod méně než loni. Na zahrádkaření dávají lidé deset procent svých výdajů na zábavu, na sport osm procent a na kulturu šest procent.
„Návštěvy restaurací a posezení s přáteli preferují mladí lidé, ve všech ostatních věkových skupinách ale už převažují investice do cestování. Preference cestování také výrazně roste s úrovní vzdělání a výší příjmu domácnosti, přičemž se nijak neliší u vícečetných domácností,“ uvedla generální ředitelka společnosti KRUK Jaroslava Palendalová.
Za zábavu a koníčky utrácejí víc muži než ženy. Víc než deset procent rozpočtu utratí za zábavu 43 procent mužů, ale jen 33 procent žen. Muži dávají více peněz za sport, ženy za domácí mazlíčky, v ostatních oblastech jsou jejich výdaje srovnatelné.
Průzkum také ukázal, že se meziročně snížil podíl Čechů, kteří za zábavu neutrácejí. Zatímco loni to bylo 18 procent lidí, letos jich je 15 procent. Útratám za zábavu se vyhýbá 17 procent žen a 14 procent mužů, zpravidla ve věku 55 let a více. Palendalová také upozornila na to, že si Češi na volnočasové aktivity jen výjimečně půjčují peníze.
(ČTK)