Zlato (oz) / USD
2 390,65
0,46 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Louis Vuitton kupuje Tiffany. Nejbohatší Evropan si na to půjčí za skoro nulový úrok

Dvě ikony světa luxusního zboží se spojují. Skupina LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) kupuje za více než šestnáct miliard dolarů společnost Tiffany, dohoda padla o víkendu, dnes byla oznámena. Francouzský konglomerát LVMH, jejž ovládá nejbohatší Evropan Bernard Arnault, získává v historicky největší akvizici luxusní branže americkou šperkařskou legendu. Tím upevní své postavení právě v oblasti šperkařství, a bude tedy moci lépe oslovit trh nejen v USA, ale také ten rychle rostoucí asijský.

Tržní podíl LVMH v oblasti šperkařství by se měl akvizicí celosvětově přiblížit k úrovni dvaceti procent. Foto: iStock

Obří transakci nahrává prostředí historicky prakticky nejnižších úrokových sazeb. Světově významné centrální banky opět uvolňují měnové podmínky a snižují sazby, a to i do záporu. Arnault oznámil, že skupina za účelem financování akvizice vydá dluhopisy s úrokem mezi nulou a jedním procentem, což ilustruje rekordně nízké úrovně úrokových sazeb.

Skupina LVMH, která kromě jiného vlastní značku Louis Vuitton, bude díky akvizici také moci lépe čelit konkurenčnímu tlaku světové šperkařské jedničky, společnosti Richemont. LVMH sice vlastní třeba i módní značku Christian Dior nebo výrobce šampaňského Dom Perignon, avšak v oblasti šperkařství dosud tak silná jako v módním nebo kosmetickém průmyslu není.
Tržní podíl LVMH v oblasti šperkařství by se měl akvizicí celosvětově přiblížit k úrovni dvaceti procent, tedy „na dohled“ od úrovně podílu Richemontu. Šperkařskou branži ale klíčové světové skupiny typu LVMH, Richemont, Chanel nebo Kering nemají zatím tak „rozparcelovánu“ jako branži módní či branži vybraných alkoholických nápojů. Menší dodavatelé a šperkařské dílny mají dohromady  většinu globálního trhu. Tiffany je společně se značkou Cartier, kterou ovládá zmíněná společnost Richemont, světově nejvýznamnější značkou luxusního šperkařství. Jedině Cartier ji v tržbách za šperky předčí. V USA je ovšem značka Tiffany takřka synonymem pro svatební šperky.
Akvizice se zamlouvá také akcionářům LVMH, neboť během dnešního dopoledního obchodování na pařížské burze zdražily o dvě procenta. Za posledních osm let akcie LVMH zčtyřnásobily svoji cenu. Arnault neváhá své „panství luxusu“ rozšiřovat řadou akvizic, od začátku roku 2016 jich uskutečnil bezmála dvacet, a to za více než dvanáct miliard dolarů. Navzdory těmto akvizicím však dosud postrádal v portfoliu silného zástupce branže luxusního klenotnictví, jako je právě Tiffany. Naposledy LVMH kupoval klíčovou šperkařskou značku před osmi lety, kdy pořídil Bulgari.

Lukáš Kovanda

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund a spolupracovník redakce
(Redakčně upraveno)

Další z kategorie Magazín