
Pro bezpečný nákup mohou podle odborníků mnohé udělat sami zákazníci. „Zejména v období předvánočních nákupů, ale i dalších slevových akcí, doporučujeme obezřetnost nejen při výběru výrobků, ale i kde a od koho výrobek kupujeme,“ uvedl Štěpánek. Zejména u dražších výrobků je třeba zvážit kvalitu, životnost a dostupnost servisu, možnosti reklamace a otázky spojené s bezpečnou platbou.
„Při nákupu distančními formami prodeje je důležité, aby spotřebitelé věděli, s kým smluvní vztah uzavírají a u koho budou případně uplatňovat svá práva z vadného plnění či práva na vrácení zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů,“ upozornil ředitel.
Pokud internetový obchod nemá uvedeny důležité identifikační údaje, jako je jméno a adresa provozovatele a kontakty, je podle ČOI lepší vybrat jiného prodejce. Ne každý česky psaný e-shop s koncovku .cz je totiž skutečně český. Provozovatel může sídlit v zahraničí a případné reklamace jsou pro spotřebitele velmi obtížné. Seznam rizikových prodejců zveřejňuje ČOI na webových stránkách.
Zákon o ochraně spotřebitele definuje jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Prodávající musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván 30 dnů před poskytnutím slevy. Pokud byl produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí prodejce uvést nejnižší cenu za toto období. ČOI kvůli tomu v předvánočním období zintenzivnila kontroly.
(ČTK)