Zlato (oz) / USD
1 924,15
0,05 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Big Mac index aneb Hamburgeronomie

Index Big Mac v roce 1986 vymysleli redaktoři časopisu The Economist jako jakési jednoduché či spíše lehkovážné vodítko k porovnání kurzů jednotlivých měn. Je založen na teorii parity kupní síly jednoho hamburgeru. Ten byl zvolen proto, že patří mezi zcela globalizované produkty, jež jsou v téměř identické podobě k dostání v drtivé většině zemí světa.

Index Big Mac v roce 1986 vymysleli redaktoři časopisu The Economist jako jakési jednoduché či spíše lehkovážné vodítko k porovnání kurzů jednotlivých měn. Foto: iStock
Index Big Mac v roce 1986 vymysleli redaktoři časopisu The Economist jako jakési jednoduché či spíše lehkovážné vodítko k porovnání kurzů jednotlivých měn. Foto: iStock

„Hamburgerový index samozřejmě nebyl stvořen jako precizní nástroj na měření odchylek světových měn proti směnnému kurzu, ale proto, aby teorie směnných kurzů byla lépe stravitelná. Přesto se Big Mac index stala vyhledávaným celosvětovým standardem, o kterém pojednává několik ekonomických učebnic a nejméně dvacet akademických studií,“ vysvětluje The Economist.

Průměrná lednová cena za Big Mac v USA byla 5,06 dolaru. V Číně stál jen 2,83 dolaru. Vezmeme-li průměrnou hodnotu tržních směnných kurzů obou měn, vyjde nám, že čínský jüan je podhodnocen o 44 %. V Česku při ceně 75 Kč, je to 2,91 dolaru. Při ceně 5,06 by však měl burger stát 128,20 Kč, protože jde o identický výrobek. Při dodržení české ceny tak vychází jeden dolar na 14,82 koruny. To znamená, že česká koruna je vůči americkému dolaru podle Big Mac indexu podhodnocená o 42,6 procenta.

Vůbec nejmíň stojí hamburger v Egyptě, který má vůči dolaru nejvíc podhodnocenou měnu (o víc než 70 procent). Big Mac tam stojí 1,5 dolaru. Podobně levně vyjde hamburger také Ukrajince.  Naopak nejvíc stojí Švýcary. Za jeden sendvič musí zaplatit 6,4 dolaru, což má signalizovat nadhodnocení švýcarského franku vůči dolaru o 25 %. S útratou větší než pět dolarů musejí počítat také Norové, kteří přeplácejí 12 %. Jediná země, kde stojí slavný karbanátek stejně jako v USA, je Brazílie.

Pro gurmány

„Pro ty, kteří chtějí karbanátkový index pojmout vážněji, jsme také vypočítali gurmánskou verzi indexu. Tento upravený index reaguje na kritiku, že průměrné ceny hamburgerů musí být v chudých zemích nižší, protože jsou nižší i mzdové náklady. Vztah mezi cenami hamburgerů a HDP na osobu proto může být lepším měřítkem současné reálné hodnoty měn,“ píší autoři z The Economist na svém webu. A také dostávají v diskusi odpovídající odpovědi.

Některým kritikům se nelíbí, že není započítaná nutriční hodnota či rozdíl dietních kultur v národním prostředí. Jiný zase navrhuje vyloučit z indexu Argentinu, protože zavedla regulovanou cenu hamburgerů, aby se dostala na výsluní tohoto měnového indexu. Jiný expert zase podle ceny hamburgerů dopočítává inflaci. „Pokud by se cena švýcarské čokolády snížila o 63,1 %, což s tím, co Big Mac implikuje, by bylo odpovídající snížení, proč by si potom někdo ještě někdy dal hamburgera?“ Tuto poslední úsměvnou reakci už raději ponecháváme bez komentáře.

(rek)

Další z kategorie Magazín