Zlato (oz) / USD
1 925,28
0,35 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Těžař zlata udělá ze zaměstnanců spolumajitele

Největší těžař zlata na světě společnost Barrick Gold udělá ze svých 10 000 zaměstnanců podílníky. V úvodní fázi každý z nich obdrží 25 kusů akcií, jež nebudou moci prodat, dokud ve firmě pracují. Od opatření si šéf slibuje vyšší motivaci pracovníků i zájem udělat pro „vlastní“ firmu první poslední.

John L. Thorton, ředitel Barrick Gold, na setkání se zaměstnanci. Reprofoto: barrickgold.com
John L. Thorton, ředitel Barrick Gold, na setkání se zaměstnanci. Reprofoto: barrickgold.com

Největší světový těžař zlata, kanadská společnost Barrick Gold, se rozhodla v rámci firemního programu podarovat své zaměstnance, přičemž každý na sklonku minulého roku obdržel podíl na firmě. Cílem opatření je zvýšit angažovanost zaměstnanců tak, aby se každý cítil osobní zájem na dlouhodobém úspěchu firmy.

„Věříme, že v jednadvacátém století je odlišující a komerčně zajímavé být organizací partnerů. Pravděpodobně to povede k většímu úspěchu,“ uvedl v tiskové zprávě John L. Thorton, ředitel Barrick Gold.

Thorton upozornil na rozdíl v pojetí kompenzačních programů pro zaměstnance, jež i v jiných firmách akcie běžně dostávají. Obvykle však omezené o rozhodovací práva. Přirovnává to k transakci, kdy zaměstnanec pro firmu obstará službu a firma mu za ni zaplatí, toť vše. V tom je ale podle Thortona zásadní rozdíl, jelikož Barrick chce povýšit své zaměstnance na úroveň skutečných spolumajitelů, kteří se budou starat nejen o přidělenou práci, ale i o mnohem víc, bude-li to potřeba.

„Chceme lidi, kteří do toho jdou na plno. Naplno emocionálně a naplno finančně. Když budete majitel, budete se starat,“ dodal Thorton.

Firma se tím snaží angažovat pracovníky tak, aby ve firmě působili dlouhodobě. Do důchodu si pak budou moci odnést část zisku, jež během pracovního života pomáhali vytvářet. Tímto prvním kolem však rozdávání akcií nekončí. Thorton by skrze spuštěný program rád přerozděloval peníze v závislosti na výsledcích společnosti. Bude-li se jí dařit, plánuje zaměstnancům pravidelně rozdělovat část zisku. Půjde-li však obchod hůře, program se pozdrží do doby, než se firma opět vzpamatuje.

„Myslíme si, že v jednadvacátém století je angažování našich lidí i dalších stran jako jsou komunity, vlády, neziskové organizace, dodavatelé a smluvní partneři, se kterými pracujeme, receptem na vítězství,“ dodal Thorton.

(ska)

Další z kategorie Lidé