Zlato (oz) / USD
2 334,42
0,72 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Nízkonákladové banky opět na vzestupu

Nízkonákladové banky loni znovu získaly větší podíl na bankovním trhu – meziročně jde o patnáctiprocentní nárůst. Rostl nejen objem vkladů, který byl dvouciferný, ale také objem úvěrů. Navíc kromě ztrátové Zuno Bank byly v roce 2016 všechny nízkonákladové banky v zisku. Akcionáři jsou po několika letech potěšeni a už odmítají dotovat úroky z vkladů.

K Fio bance přeběhlo za devět měsíců minulého roku 115 tisíc nových klientů. Reprofoto: fio.cz
K Fio bance přeběhlo za devět měsíců minulého roku 115 tisíc nových klientů. Reprofoto: fio.cz

Fio bance přibylo za devět měsíců minulého roku 115 tisíc nových klientů, Air Bank si vylepšila za stejné období statistiku o 100 tisíc klientů, Equa bank získala meziročně 70 tisíc klientů, mBank skončila na čtvrtém místě s přírůstkem necelých 60 tisíc klientů.

Úroky z vkladů, které byly od počátku hlavním tahákem pro získání klientely, banky postupně snižují. Aktuálně stojí z této čtveřice za zmínku pouze Air Bank, která nabízí roční úrok jedno procento na běžném účtu (maximálně do 100 tisíc korun) a spořicím účtu (maximálně do 250 tisíc korun), pokud klient pětkrát v měsíci zaplatí jejich platební kartou.

Na český trh v lednu vstoupila Creditas, která se z družstevní záložny přeměnila na banku a má ambiciózní cíl – stát se středně velkým bankovním ústavem. Zatím nabízí pro retailovou klientelu spořicí účet s ročním úrokem 1,1 %, jestliže klient v daném čtvrtletí neprovede výběr svých peněz. V opačném případě získá za toto období roční úrok pouze 0,50 %. Na druhou stranu výše vkladů není nijak omezena.

Na lidech záleží

Kolem čtyřiceti procent lidí zvažuje, že změní svou hlavní banku. Důvod? Vysoké poplatky za účet spolu se špatným servisem na pobočkách – nedostatečné odborné znalosti některých zaměstnanců na přepážkách, neochota bankovního poradce nebo centrály vyhovět požadavku klienta, myšleno oprávněnému požadavku, který v jiné bance bez problémů vyřeší. Kritiku sbírají především bankovní molochy, ale přiznejme, že ani malé banky nejsou ve svém servisu vždy dokonalé. Je to tak, jako všude ve službách – záleží na člověku.

Zdá se, že odpovědné osoby na centrálách bank takové vylepšování servisu pro klienty netrápí. Spíše řeší fintech služby, kdy nové IT technologie v dohledné době ovládnou celý bankovní sektor pomocí jednoduchých mobilních aplikací.

Důraz na on-line svět

„Banky už brzy nebudou vnímány jen jako kamenné ústavy, na které jsme dnes zvyklí, ale budou v celé své šíři služeb fungovat v aplikacích našich chytrých telefonů. To je pravá podstata fintechu. Přirovnal bych to k nástupu internetu a jeho postupnému rozmachu, včetně internetu věcí,“ glosuje nadcházející průlom v bankovních technologiích hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Pobočky bank pak budou klienti navštěvovat minimálně, očekává se, že během následujících šesti nebo sedmi let svá místa opustí až třetina bankovních úředníků, především ti od přepážek. Naopak posilovat budou marketingová a IT oddělení. Právě důraz na on-line svět je to, oč se v tomto oboru aktuálně hraje.

Dagmar Krátká

Další z kategorie Z domova