Zlato (oz) / USD
1 908,07
0,33 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Místopředseda Senátu žádá ČNB, aby upozornila na problematické pojistky

Větší ochranu spotřebitelů, zejména jejich informování o možné neplatnosti smluv tzv. investičního životního pojištění, žádá po guvernérovi České národní banky Jiřím Rusnokovi místopředseda Senátu Jiří Oberfalzer (ODS). V této věci se zároveň obrátil na prezidenta ČR Miloše Zemana, který jmenuje a odvolává vedení ČNB. Oberfalzer to dnes uvedl v tiskové zprávě zaslané ČTK. Vyjádření ČNB a pojišťoven ČTK zjišťuje.

„Pokud si roky spoříte na důchod a najednou zjistíte, že smlouva fakticky nikdy nevznikla, je to velký problém. ČNB je odpovědná za ochranu spotřebitelů, proto musí konat a na problém spotřebitele upozornit,“ uvedl Oberfalzer. Foto: Senát

„Je nejvyšší čas připustit, že možná miliony klientů pojišťoven čelí možnosti, že jejich pojistné smlouvy životního pojištění jsou neplatné. Potenciálně ohrožené jsou řádově desítky miliard korun spotřebitelů a jde o závažnější problém, než byly známé mediální kauzy jako kampeličky či H-Systém,“ uvedl dnes Oberfalzer.

Spolek Podvedení klienti loni v lednu otevřel poškozeným klientům možnost se u pojišťoven domáhat nároků ze smluv investičního životního pojištění. Pojišťovny nabízející investiční pojistky však tvrdí, že uzavřené smlouvy jsou v pořádku. Rozhodnutí finančního arbitra a soudů o nesprávně účtovaných poplatcích v investičním pojištění se mohou podle člena výboru spolku Jiřího Chvojky týkat dvou milionů pojistek.

Místopředseda Senátu apeluje proto na vedení ČNB, aby začalo vážně vnímat množící se rozsudky soudů o neplatnosti těchto pojistných smluv a konečně informovalo spotřebitele o možných důsledcích právních vad pojistných smluv či dokonce jejich možné neplatnosti. „Pokud si roky spoříte na důchod a najednou zjistíte, že smlouva fakticky nikdy nevznikla, je to velký problém. ČNB je odpovědná za ochranu spotřebitelů, proto musí konat a na problém spotřebitele upozornit,“ uvedl Oberfalzer.

Kauza investičního životního pojištění podle něj není jen o neplatnosti smluv. „Považuji za nepřijatelné, aby pojišťovny klientům odečítaly náklady, které si nesjednaly, spotřebitelé o nich nevěděli, a docházelo tak k neoprávněnému snižování pojistného plnění. Nelze ani připustit, aby ČNB pouze přihlížela diskutabilní snaze největší pojišťovny uzavírat dodatky k problematickým pojistným smlouvám životního pojištění s cílem ochránit pojišťovnu a její zisky na úkor neinformovaných spotřebitelů,“ dodal Oberfalzer.

Největší množství soudních rozhodnutí se týká smluv Generali České pojišťovny. Podle informací spolku Podvedení klienti ve sporech s touto pojišťovnou zatím ani v jednom případě arbitr nerozhodl v neprospěch klienta, pokud se spor týkal smlouvy investičního životního pojištění uzavřené v období mezi roky 2005 a 2013. Mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková již dříve uvedla, že soudy v této záležitosti rozhodují individuálně. Existují i rozsudky, které platnost smluv potvrzují, podotkla.

ČNB již dříve sdělila, že jedná v mezích svých zákonných pravomocí, do kterých nespadá posuzování platnosti smluvního ujednání mezi pojišťovnami a jednotlivými klienty.

(ČTK)

Další z kategorie Z domova