
Meziměsíčně se dubnové tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 0,2 procenta. Vliv velikonočních nákupů se projevil zejména v prodeji potravin, kde se tržby zvýšily o desetinu.
„Vyšší tržby však zaznamenala většina sortimentů. Výjimkou byly specializované prodejny oděvů a obuvi, kde se tržby meziročně snížily zejména vlivem vysoké srovnávací základny z minulého roku,“ upozornila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Nejvyšší růst, o 20 procent, zaznamenal prodej internetových obchodů a zásilkových služeb. U obchodníků s nepotravinářským zbožím nejvýrazněji rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení, a to o 15,4 procenta. Za výrobky pro domácnost lidé v dubnu utratili meziročně o 4,7 procenta více. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží vzrostly o čtyři procenta. Dvouprocentní nárůst tržeb statistici zaznamenali u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Tržby prodejen s oděvy a obuví naopak klesly o 1,9 procenta.
Za prodej a opravy motorových vozidel tržby proti loňskému dubnu o 0,7 procenta. Zatímco tržby za prodej aut a náhradních dílů rostly, za opravy vozidel zaplatili lidé o 6,2 procenta méně.
„Nákupnímu apetitu pomáhá nejen stále dobrá situace na trhu práce, ale i fiskální politika vlády, která podporuje růst mezd,“ vysvětluje ekonomka Komerční banky Monika Junicke. Spotřebitelská poptávka podle jejího názoru zůstane i letos hlavním tahounem ekonomického růstu.
Údaje o dubnových tržbách předčily podle Junicke očekávání trhu. Zároveň upozornila, že statistici revidovali směrem vzhůru i čísla z předchozích měsíců.
(ČTK)