Zlato (oz) / USD
2 692,34
1,13 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Asociace: Za letošní Vánoce e-shopy v ČR čekají nárůst tržeb o pět procent

Za letošní vánoční sezonu e-shopy v Česku očekávají nárůst tržeb o více než pět procent z loňských přibližně 65 miliard korun. ČTK to řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Ve výprodejích k černému pátku (Black Friday), které sváteční nákupy poslední roky symbolicky otevírají, podle něj Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun, loni to bylo zhruba sedm miliard korun.

Black friday
Ve výprodejích k černému pátku (Black Friday) Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun, loni to bylo zhruba sedm miliard korun. Foto: iStock

„Oproti loňsku jsme zaznamenali prakticky po celé období letošního roku meziroční růst obratů. Proto vstupují e-shopy do vánoční sezony optimisticky,“ uvedl Vetyška.

Black Friday výprodeje tradičně připadají na poslední pátek v listopadu, v Česku a v jiných zemích ale podle Vetyšky často trvají déle, i s návaznou slevovou akcí Cyber Monday celý týden. Avšak například loni některé e-shopy výprodeje pod názvem Black Friday nabízely už od začátku měsíce. „Black Friday se dotkne téměř všech e-shopů, domnívám se, že všichni významní hráči nějakým způsobem výhodné nabídky přinesou,“ řekl Vetyška.

Tržby za celý maloobchodní trh by v listopadu podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila mohly meziročně vzrůst o šest procent. „Spotřeba domácností se postupně zvedá z předchozích krizových hodnot, k čemuž dopomáhá obnovený růst reálných mezd, nadále mizivá nezaměstnanost a objemné úspory, nahromaděné u středně a vysokopříjmových domácností v předchozím období ekonomické nejistoty,“ uvedl. Brzdou většího utrácení je podle něj naopak obava lidí z dalšího ekonomického vývoje.

V Black Friday výprodejích nakupuje stále více a více Čechů, řekl ČTK Tomáš Čupr, zakladatel společnosti PPC Profits, která se zaměřuje na on-line marketing. „Mnoho lidí na Black Friday odkládá a plánuje nákupy vánočních dárků i jiných produktů. Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery. Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ doplnil.

V loňských prvních třech čtvrtletích tržby on-line obchodům meziročně klesaly, obrat nastal v závěrečném kvartálu. V letošním třetím čtvrtletí pak tržby e-shopů stouply o pět procent, ve druhém o tři procenta a v prvním o čtyři procenta.

(ČTK)

Další z kategorie Z domova