„Oproti loňsku jsme zaznamenali prakticky po celé období letošního roku meziroční růst obratů. Proto vstupují e-shopy do vánoční sezony optimisticky,“ uvedl Vetyška.
Black Friday výprodeje tradičně připadají na poslední pátek v listopadu, v Česku a v jiných zemích ale podle Vetyšky často trvají déle, i s návaznou slevovou akcí Cyber Monday celý týden. Avšak například loni některé e-shopy výprodeje pod názvem Black Friday nabízely už od začátku měsíce. „Black Friday se dotkne téměř všech e-shopů, domnívám se, že všichni významní hráči nějakým způsobem výhodné nabídky přinesou,“ řekl Vetyška.
Tržby za celý maloobchodní trh by v listopadu podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila mohly meziročně vzrůst o šest procent. „Spotřeba domácností se postupně zvedá z předchozích krizových hodnot, k čemuž dopomáhá obnovený růst reálných mezd, nadále mizivá nezaměstnanost a objemné úspory, nahromaděné u středně a vysokopříjmových domácností v předchozím období ekonomické nejistoty,“ uvedl. Brzdou většího utrácení je podle něj naopak obava lidí z dalšího ekonomického vývoje.
V Black Friday výprodejích nakupuje stále více a více Čechů, řekl ČTK Tomáš Čupr, zakladatel společnosti PPC Profits, která se zaměřuje na on-line marketing. „Mnoho lidí na Black Friday odkládá a plánuje nákupy vánočních dárků i jiných produktů. Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery. Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ doplnil.
V loňských prvních třech čtvrtletích tržby on-line obchodům meziročně klesaly, obrat nastal v závěrečném kvartálu. V letošním třetím čtvrtletí pak tržby e-shopů stouply o pět procent, ve druhém o tři procenta a v prvním o čtyři procenta.
(ČTK)