Zlato (oz) / USD
1 923,06
0,09 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Analytici: Za poklesem důvěry v ekonomiku je vývoj v zahraničí

Pokles důvěry v českou ekonomiku je způsoben především obavou ohledně dalšího vývoje v zahraničí, především pod vlivem obnovených obchodních válek mezi USA a Čínou. Vývoj v zahraničí přitom bude mít vliv na důvěru, především v průmyslu, i v dalších měsících. Vyplývá to z vyjádření analytiků pro ČTK.

Důvěra v českou ekonomiku je nejníže za téměř tři roky. Nálada v průmyslu je nejhorší za posledních šest let. Foto: iStock

Důvěra v českou ekonomiku se letos v květnu propadla na nejnižší úroveň za téměř tři roky. Oproti dubnu klesla o 1,4 bodu na hodnotu 95,7. Níž byla důvěra naposledy v červenci roku 2016.

V květnu klesla meziměsíčně důvěra podnikatelů, zatímco u spotřebitelů stoupla. Meziročně se důvěra v hospodářství snížila mezi podnikateli i spotřebiteli. Nálada v průmyslu je pak nejhorší za posledních šest let.

„Je otázkou, zda vyznění květnového průzkumu bude potvrzeno i v dalších měsících, nicméně pokles důvěry v průmyslu a službách v zásadě odpovídá obdobným signálům, jež přicházejí z ekonomiky eurozóny. Vývoj v zahraničí a především pak v německém průmyslu bude do dalších měsíců alfou a omegou i pro vývoj v tuzemském průmyslu,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE radomír Jáč.

Přípravy na krizi?

Hlavní ekonom ING Jakub Seidler upozornil, že vzhledem k opětovné eskalací obchodních válek mezi Spojenými státy a Čínou tak není překvapující, že poklesla důvěra v ekonomiku. Obdobné to je totiž podle něj i v dalších zemích.

„To vše naznačuje, že rizika ohledně budoucího zahraničního vývoje zůstávají zvýšená, což představuje nejistotu zejména pro další vývoj tuzemského průmyslu,“ uvedl Seidler.

Analytik Golden Gate CZ Marek Brávník upozornil, že podnikatelé začínají na vlastní kůži pociťovat příznaky vrcholu hospodářského cyklu.

„Zpomaluje růst cen nemovitostí, velká část auto spedice a kamionové dopravy nemá dost budoucích zakázek. Přichází více a více signálů přípravy na krizi. Například plány snižování počtu zaměstnanců velkých korporací a podobně. Běžný spotřebitel i podnikatel tyto příznaky samozřejmě reflektuje a upravuje podle nich své budoucí očekávání,“ řekl Brávník.

(ČTK)

Další z kategorie Z domova