Zlato (oz) / USD
1 919,51
0,01 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Termín prodeje aerolinek Alitalia se opět odkládá

Loni touto dobou italské aerolinky Alitalia denně prodělávaly přibližně milion eur (27 milionů korun). Vedení ztrátové společnosti, které několik let vymýšlelo, jak zvýšit příjmy a dostat firmu do zisku, pak v květnu 2017 nahradili vládou jmenovaní správci. Ti měli během půl roku rozhodnout o dalším osudu společnosti a firma dostala od italské vlády překlenovací úvěr, který ji měl po dobu šesti měsíců udržet při životě.

Opakované zachraňování Alitalie už italské daňové poplatníky v minulosti přišlo na sedm miliard eur. Foto: iStock

A také měl být za půl roku splacen. Jenže vloni se nenašel ani nový vlastník, ani nedošlo ke splacení překlenovacího úroku, a kabinet v Římě aerolinky Alitalia naopak podpořil dalším překlenovacím úvěrem. To se ale nelíbí Evropské komisi, která má podezření, že zmíněné dva úvěry – 600 milionů eur poskytnutých v květnu a 300 milionů v říjnu loňského roku – nebyly splaceny v maximální možné lhůtě šesti měsíců a že byly vyšší, než bylo nezbytně nutné.

Řečeno jinými slovy půjčky mohly být v rozporu s plavidly Evropské unie a komise to hodlá prověřit. A pokud by komise došla k závěru, že půjčky představují nezákonnou státní podporu, může Římu nařídit, aby peníze vymohl zpět, uvedla agentura Reuters. Opakované zachraňování Alitalie už totiž italské daňové poplatníky v minulosti přišlo na sedm miliard eur (188 miliard Kč).

Politická nejistota

Prověrka EK podle listu Financial Times dále zkomplikuje táhnoucí se prodej insolventních aerolinek. Italská vláda původně doufala, že prodej společnosti, který začal loni v květnu, dotáhne do konce loňského roku. Nabídky zájemců ji však nenadchly, a proto termín pro předložení návrhů posunula na duben. Teď leží na stole tři, a to od německé Lufthansy, konsorcia v čele se společností  easyJet a maďarského leteckého přepravce Wizz Air a už teď je jasné, že původní termín dokončení prodeje 30. dubna se posouvá o další půl rok, tedy na konec října.

Tím hlavním důvodem je podle italského ministra průmyslu v demisi Carla Calendy fakt, že v zemi panuje politická nejistota po březnových parlamentních volbách, protože Itálie ještě nemá po volbách, které se konaly v březnu, novou vládu. Podmínky prodeje Alitalie proto podle ministra budou konzultovány se všemi politickými stranami, protože v předvolební kampani se názory na budoucnost aerolinek mezi stranami podstatně lišily.

Plán restrukturalizace odmítli zaměstnanci

Když jsme vloni psali o smutném 70. výročí existence italské letecké společnost Alitalia, připomněli jsme, že firma byla za celé ty dlouhé desítky let jen několikrát v zisku. Ani v režimu zvláštní správy se aerolinky vloni neocitly poprvé: V roce 2008 se tak vyhnuly likvidaci, když byly zprivatizovány dvěma italskými bankami – Intesa Sanpaolo a UniCredit.

O šest let později do firmy kapitálově vstoupil národní letecký přepravce Spojených arabských emirátů – Etihad Airways Group, vlastněný vládou emirátu Abú Zabí, který tehdy za 49 procent firmy zaplatil 560 milionů eur (přibližně 15 miliard Kč) a slíbil, že od roku 2017 bude Alitalia konečně v zisku. Nestalo se a správní rada Alitalie před rokem po setkání s akcionáři konstatovala, že nemají ochotu poskytnout další finance za stavu, kdy firma denně prodělává přibližně milion eur.

Paradoxem je, že do zvláštní správy poslali firmu sami její zaměstnanci, když v hlasování odmítli plán restrukturalizace, na němž se předtím vedení firmy dohodlo s odbory – tedy na snížení počtu pozemního personálu o zhruba 1700 osob a pokles mezd leteckého personálu o osm procent. Ve hře přitom byla výrazně vyšší čísla – šestina personálu a o 30 % nižší mzdy …

(red)

Další z kategorie Světová ekonomika