Zlato (oz) / USD
1 767,62
0,00 %
Zlato (oz) / CZK
38 678,81
0,00 %
EUR / USD
1,16
0,00 %
USD / CZK
21,88
0,00 %
Světová ekonomika
Problémy automobilek s čipy snižují ceny kovů platinové skupiny

Současný nedostatek čipů v automobilovém průmyslu, který výrazně omezil výrobu aut, vyvolal také rychlý výprodej drahých kovů používaných v tomto odvětví. Čím déle nedostatek čipů přetrvá, tím slabší může být zotavení cen těchto kovů. Největší šanci na opětovný růst ceny má palladium, shodli se analytici, které oslovila agentura Reuters.

V letošním roce se podle odhadu konzultační společnosti LMC Automotive vyrobí zhruba o sedm milionů vozů méně, než se původně čekalo. Foto: iStock

Palladium, rhodium a platina se používají pro čištění výfukových plynů, aby se snížily škodlivé emise. Ceny těchto kovů se ale v poslední době prudce snížily, protože výrobci aut nemají dostatek čipů a snížili výrobu. To omezilo také zájem o tyto kovy.

Cena palladia se propadla z květnového rekordu více než 3000 USD (téměř 65 000 Kč) za troyskou unci (31,1 gramu) na zhruba 2000 USD. Cena rhodia klesla z rekordních téměř 30 000 USD za unci v březnu na současných zhruba 12 000 USD. Cena platiny byla v únoru na sedmiletém maximu 1336,50 USD za unci, teď ale činí zhruba 950 USD.

V nejbližší době je podle analytiků možné, že ceny kovů budou dál klesat. V letech 2022 a 2023 by ale mohlo přijít oživení, zvláště u palladia, jehož nabídka na rozdíl od platiny a rhodia roky zaostává za poptávkou, upozornil analytik Oliver Nugent ze společnosti Citi.

Automobilky už vyčerpaly zásoby hotových vozidel, aby uspokojily poptávku. K doplnění zásob tak budou muset výrazně zvýšit výrobu, až budou čipy k dispozici, dodal Nugent. A k tomu bude potřeba palladium.

Automobilky se na roční poptávce po palladiu podílejí zhruba 80 procenty, po rhodiu 90 procenty a po platině 40 procenty. Platina je tak méně zranitelná vůči nedostatku čipů.

V letošním roce se podle odhadu konzultační společnosti LMC Automotive vyrobí zhruba o sedm milionů vozů méně, než se původně čekalo. Většina z těchto vozů bude mít spalovací motor. Každý milion takových vozů spotřebuje přibližně 100 000 až 150 000 uncí palladia, 40 000 až 50 000 uncí platiny a 8000 až 10 000 uncí rhodia, uvedla konzultantka společnosti Metal Focus Wilma Swartsová.

Celková roční spotřeba palladia činí deset milionů uncí. U rhodia je to jeden milion uncí a u platiny zhruba osm milion uncí.

Automobilky se ale také snaží ušetřit tím, že palladium nahrazují levnější platinou. Přecházejí také stále více k elektrickým vozů, které nemusí čistit výfukové plyny. To znamená, že čím déle potrvá, než se nedostatek s čipy vyřeší, tím nižší je pravděpodobnost, že se palladium a rhodium vrátí na své rekordní úrovně, dodala analytička společnosti MKS PAMP GROUP Nicky Shielsová.

(ČTK)