Zlato (oz) / USD
1 923,06
0,09 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Plíživá smrt naftových motorů

Na všeobecně slabých trzích s drahými kovy byla nejvíc postižena platina. Poté, co německý soud rozhodl, že města mají právo zakázat naftové automobily, se cena platiny na burzovních trzích v New Yorku vrátila na trojciferné území. Ve středu propadla o dvě procenta na minimum 983 dolarů za troyskou unci. Palladium rovněž oslabilo, když se cena 1033 dolarů za unci opět vzdálila od lednové rekordní výše 1188 dolarů.

Ve středu se platina propadla o dvě procenta na minimum 983 dolarů za troyskou unci. Foto: iStock

„Jsme svědky plíživé smrti naftového motoru,“ řekl agentuře Bloomber ředitel Centra automobilového managementu na Univerzitě aplikovaných věd v Bergisch Gladbachu Stefan Bratzel. „Technologie bude dál přežívat v některých segmentech, jako jsou nákladní auta, ale pokud si půjdete koupit soukromé auto, těžko si vyberete naftový motor. Nejistota roste.“

Dieselová technologie je v poklesu od září 2015, kdy se přišlo na to, že světový výrobce vozidel číslo dvě Volkswagen obloudil emisní testy. Rozhodnutí německého soudu o možnosti zakázat diesely v největší ekonomice Evropy se dotýká více než 10 milionů majitelů vozidel s naftovými motory a může mít dopad na celý kontinent.

Normy se zpřísní

Povzbuzený daňovými dotacemi a mírnější legislativou investoval evropský automobilový průmysl do nafty značné úsilí, aby splnil přísnější pravidla pro emise oxidu uhličitého. Normy se v roce 2021 znovu zpřísní. To znamená, že výrobci automobilů nyní riskují ztráty, protože zákazníci motorovou naftu opouštějí.

„Jedná se o průlomové rozhodnutí, které vytvoří silný precedens pro následování v celé Evropě,“ uvedl analytik automobilového průmyslu londýnské Evercore ISI Arndt Ellinghorst. „Rozhodnutí je pro již poškozený naftový sentiment zničující.“

Platinové akcie ztrácejí

Akcie nejvýznamnějších světových těžařů platinových kovů byly ve středu pod silným tlakem, když Anglo American Platinum ztratilo v New Yorku hodnotu 2,2 %, Impala Platinum klesla o 4 % a Sibanye Stillwater o 2,7 %.

Hlavními spotřebiteli platiny jsou evropští výrobci automobilů, kde naftové vozy tvoří přibližně 50 % trhu (ale rychle klesá). Trh s autokatalyzátory představuje více než 40 % poptávky po platině. Palladium se nachází hlavně v katalyzátorech benzinových motorů a automobilový průmysl spotřebuje zhruba 70 % celkové nabídky palladia na trhu.

„V nedávné zprávě rafinér vzácných kovů Johnson Matthey tvrdí, že platinový trh bude letos přesycený. I v roce 2017 činilo přezásobení 3420 tun, zatímco sesterského kovu palladia je nedostatek,“ cituje server Mining.

Rusko a Jihoafrická republika kontrolují mezi 70 až 80 procenty světové nabídky platinových kovů. Ruský státní úřad pro drahé kovy Gochran sedí na obrovském množství palladia, které bylo vytěženo už během sovětské éry, a čas od času uvolňuje část zásob na trh. Struktura nabídky se tak podstatně nezmění od sedmdesátých let, kdy se platina a později palladium staly důležitou surovinou světového automobilového průmyslu.

(rek)

Další z kategorie Světová ekonomika