Zlato (oz) / USD
3 330,08
0,01 %
On-line nákup zlata
Bezpečná investice, navíc osvobozená od DPH!
0
bool(false)

Eset: Počet investičních podvodů stoupl loni v druhém pololetí čtyřnásobně

Počet investičních podvodů na internetu loni v druhém pololetí vzrostl proti začátku roku čtyřnásobně. Podvody se šíří prostřednictvím falešných reklam na sociálních sítích, které pomocí nástrojů umělé inteligence zneužívají jména známých osobností či firem. Nejvíce detekcí zachytili experti v Japonsku, na Slovensku, v Kanadě, ve Španělsku a v České republice. Uvedla to dnes bezpečnostní společnost Eset.

hacker
Podvody se šíří prostřednictvím falešných reklam na sociálních sítích, které pomocí nástrojů umělé inteligence zneužívají jména známých osobností či firem. Foto: iStock

Investiční podvod, který Eset označuje názvem HTML/Nomani, se šíří prostřednictvím falešných reklam na sociálních sítích, zejména na platformě Meta. Reklamy zneužívají jména známých osobností či firem a lákají uživatele na pohádkově výhodné investování nebo zázračné doplňky stravy.

Častou taktikou při těchto podvodných reklamách jsou videa upravená pomocí umělé inteligence (deepfake), na kterých vystupují známí politici, moderátoři či úspěšní podnikatelé a sdělují informace, které tito lidé ve skutečnosti neřekli.

Útočníci pomocí umělé inteligence napodobili na Slovensku například prezidenta Petera Pellegriniho či generálního ředitele společnosti Eset Richarda Marka. V Česku se mohli uživatelé setkat například s reklamami, na nichž podvodníci zneužili postavu prezidenta Petra Pavla, bývalého premiéra Andreje Babiše nebo podnikatelku Simonu Kijonkovou.

„Jde o poměrně propracovaný podvod, který útočníci realizují na několika úrovních. I když zkušenější uživatelé mohou na první pohled podvod rozeznat, útočníci přesto spoléhají na to, že naletí alespoň malá část zranitelné populace. U osob, které na deepfake videích mluví, si můžeme například všimnout nepřirozeného pohybu rtů. Na menších obrazovkách to ale můžeme snadno přehlédnout,“ uvedl analytik Esetu Ondřej Novotný.

„Navíc předpokládáme, že tento podvod bude díky dalšímu vývoji nástrojů umělé inteligence stále důvěryhodnější. Nejlepší prevencí proto zůstává chránit se bezpečnostním softwarem a neustále podrobovat on-line obsah kritickému myšlení,“ dodal.

Reklamy podle Esetu často odkazují na důvěryhodně působící, ale falešné zpravodajské portály nebo podvodné stránky, které napodobují legitimní firmy. Falešné weby vybízejí uživatele k vyplnění kontaktních údajů. Po vyplnění formuláře zájemce kontaktuje pracovník telemarketingu, který má za úkol nasměrovat oběť k převodu peněz s počáteční investicí 250 eur, tedy přes 6000 Kč. Útočníci mohou oběti nabádat také k tomu, aby si do zařízení stáhly nástroj pro vzdálený přístup nebo aby zažádaly o půjčku.

Na základě analýzy zachycených případů se experti z Esetu domnívají, že podvodníci pocházejí z rusky mluvících zemí.

(ČTK)

Další z kategorie Světová ekonomika

Zásady ochrany soukromí

Cookies používáme převážně k analyzování analýze návštěvnosti, toho, jaké články a témata jsou nejčastěji čtená, jakým způsobem se naši návštěvníci na webu pohybují. To nám dává přehled a data k tomu jej dále vylepšovat jak z pohledu technického, tak i obsahového. Další způsob, jakým cookies využíváme, je případné cílení internetové reklamy.

Strictly Necessary Cookies

Tyto cookies jsou nutné k chodu našeho webu. Bez nich by nefungoval například e-shop, skrze který si můžete zakoupit naše produkty.