Zlato (oz) / USD
1 285,68
0,00 %
Zlato (oz) / CZK
28 143,54
0,00 %
EUR / USD
1,18
0,00 %
USD / CZK
21,89
0,00 %
Světová ekonomika
Alitalia: Smutné sedmdesátiny

Italská letecká společnost Alitalia zítra oslaví 70 let své existence. Jde však o smutné výročí apeninského vlajkového přepravce. Firma byla za celé ty dlouhé desítky let jen několikrát v zisku a před pár dny vláda v Římě schválila, že společnost může jít do zvláštní správy a že dostane překlenovací úvěr, který by ji měl finančně udržet při životě na dalších šest měsíců. Co ale bude dál, v tuto chvíli nikdo neví.

Alitalia byla za desítky let své existence jen několikrát v zisku. Foto: iStock

Alitalia není v režimu zvláštní správy poprvé, v roce 2008 se tak vyhnula likvidaci, když byla zprivatizována dvěma italskými bankami Intesa Sanpaolo a UniCredit. O šest let později do firmy kapitálově vstoupil národní letecký přepravce Spojených arabských emirátů – Etihad Airways Group, vlastněný vládou emirátu Abú Zabí, který za 49 procent firmy zaplatil 560 milionů eur (přibližně 15 miliard Kč).

Podle tři roky starého slibu arabského investora měla být Alitalia od letošního roku konečně v zisku. Stal se však přesný opak. Správní rada Alitalie po setkání s akcionáři konstatovala, že nemají ochotu poskytnout další finance za stavu, kdy firma denně prodělává přibližně milion eur (27 milionů korun). Vedení ztrátové společnosti, které několik let vymýšlelo, jak zvýšit příjmy a dostat firmu do zisku, nyní nahradili vládou jmenovaní správci, kteří by během příštího půl roku měli rozhodnout o dalším osudu společnosti.

Varianty jsou přitom v zásadě jen tři – restrukturalizace, prodej anebo zrušení firmy. Všeobecně se má za to, že krach firmy s dvanácti tisíci zaměstnanců vládnoucí Demokratická strana nepřipustí – už kvůli volbám v příštím roce. A ve hře není ani opětovné znárodnění firmy. Opakované zachraňování Alitalie už totiž italské daňové poplatníky přišlo na sedm miliard eur (188 miliard Kč).

Paradoxem je, že do zvláštní správy poslali firmu sami její zaměstnanci, když v hlasování odmítli plán restrukturalizace, na němž se předtím vedení firmy dohodlo s odbory – tedy na snížení počtu pozemního personálu o zhruba 1700 osob a pokles mezd leteckého personálu o osm procent. Ve hře přitom byla výrazně vyšší čísla – šestina personálu a mzdy o 30 % nižší…

Zasvěcenci tvrdí, že Alitalia by byla ztrátová v příštích dvou až třech letech, i kdyby propustila 2000 zaměstnanců, odstavila několik desítek letadel a zrušila nerentabilní domácí a regionální linky, kde nedokáže konkurovat nízkonákladovým přepravcům a vysokorychlostním vlakům. A tak zřejmě jedinou dobrou zprávou je čerstvé ujištění Alitalie, že její letový řád se zatím nijak nemění.

(red)