Zlato (oz) / USD
1 260,68
0,06 %
Zlato (oz) / CZK
29 731,39
0,03 %
EUR / USD
1,12
0,07 %
USD / CZK
23,58
0,09 %
Magazín
Čína plánuje přes tisíc lyžařských resortů

Čínský prezident Si Ťin-pching naznačil, že jeho země se v souvislosti se zimní olympiádou v roce 2022 pokusí vytvořit takové podmínky pro sjezdové lyžování a další zimní sporty, aby se zhruba 300 milionů lidí mohlo sněžným radovánkám věnovat. Čína s přibližně osmi miliony lyžařských dnů ročně je nyní trhem asi osmkrát menším než USA a šestnáctkrát menším než Evropa.

Čínská střední třída považuje lyžování nebo snowboarding za součást svého životního stylu. Foto: iStock

Jen v čínském hlavním městě, kde se zimní olympijské hry mají konat, však plánují městští představitelé do roku 2022 zvýšit příjmy ze zimních sportů a turistiky na přibližně šest miliard dolarů a dostat třetinu z více než dvaceti milionů obyvatel Pekingu na lyže, sáňky a brusle. Čína má nyní necelých šest set zimních středisek, zejména na severu země, ale ambiciózní plány hovoří o celé tisícovce po dobudování kompletní lyžařské infrastruktury.

Čínské sjezdovky sice mají do rakouské ikonické trati Hahnenkamm či švýcarského Svatého Mořice nebo Wengenu daleko, ale rakouská firma Skidata ze švýcarského koncernu Kudelski, která umožňuje internetové nebo telefonické zakoupení skipasů na všechny významné sjezdovky světa, už vyjednává i v Číně o zapojení jejich středisek do tohoto celosvětového systému. Firma sice odmítá prozradit, s kým jedná, ale jistě nebudou chybět největší čínské resorty jako jsou Yabuli severně od Charbinu nebo Huaibei poblíž Pekingu.

„Čína má velké politické plány na zapojení lidí do lyžování. Vyžaduje si to stále rostoucí střední třída, která považuje lyžování nebo snowboarding za součást svého životního stylu,“ řekl agentuře Bloomberg zakladatel firmy Skidata Hugo Rohner. „Nepochybuji, že půjde o deset až dvanáct milionů lidí, ale těch dvacet milionů zůstává otázkou.“ Zatím v Číně údajně vyjednává obchody v objemu tří až pěti milionů dolarů.

„Čína se nestane větším trhem než Alpy, určitě ne v příštích dvaceti letech,“ doplnil Rohner. „Pokud by do rozvoje lyžařských středisek vložila dostatečné finanční prostředky, trvalo by jí to asi padesát let. Během několika let prostě nemůžete vytvořit lyžařskou infrastrukturu pro 200 milionů lyžařských dnů,“ dodal Rohner.

Příležitost k obchodu

Zimní olympiáda v Číně je však mohutným impulsem. To konečně pocítily firmy jako Montagne & Neige Development SACA, francouzská společnost, která vyvíjí lyžařská střediska a systémy kabelové dopravy. V únoru získala smlouvu o objemu 120 milionů dolarů na vybudování nového zimního střediska s názvem Snowland. To má hostit některé disciplíny v olympijském roce 2022.

O další smlouvě vyjednává i společnost Skidata, která také staví turniketové systémy pro stadiony a parkoviště. V loňském roce vytvořila tržby ve výši 322 milionů dolarů, což představuje asi 30 procent příjmů švýcarského výrobce bezpečnostního softwaru Kudelski, který Skidata koupil v roce 2001. Skidata představila svůj první „hands free“ skipas už v roce 1987.

(rek)